In anekdote:
Antisten je bil do svojih učencev zelo
tiranski. Še bolj pa do novih učencev. Najmanj pa je trpel tiste, ki so se
želeli šolati pri njemu. En od teh pa je bil tudi Diogen. Ko je prišel v Atene,
se je skušal pridružiti Antistenu, ki pa ga je zavrnil. Diogen, ki je bil iz
istega testa kot Antisten, pa se ni dal odgnati. Ko se mu je naslednjič ponovno
približal, je Antisten zagrabil kol, da bi s krepkimi batinami odgnal Diogena.
A Diogen se je sklonil pred njim in mu rekel:
"Ti samo udari, ker ne boš našel novenega
kola, ki bi bil dovolj trd, da me odžene od tebe."
Antisten ga je potem sprejel.
Filozof
Diogen, Sokratov učenec in predstavnik kinikov (kyne - pes), je našel v pasjem
življenju model za človeško življenje in se je zato odločil živeti kot pes.
Diogen je bil skoraj nag, živel je v sodu, posebej znan pa je bil po tem, da je
rad masturbiral v javnosti. Menil je, da človeka tisto, kar ima, moti pri
njegovemu premišljevanju in v njegovem preprostem ugodju in skušal živeti čim bolj
preprosto življenje.
Druga anekdota je bolj znana
in govori o srečanju Diogena z Aleksandrom Velikim, ki se je nahajal v Korintu,
da bi si pridobil zaveznike za pohod po Perziji. Tako si je želel spoznati tega
čudaka in ga je zato obiskal. Razkošno opravljen in s plapolajočo perjanico na
čeladi je stopil k sodu in rekel: "Ugajaš mi, zato lahko od mene zahtevaš,
karkoli si želiš, pa bom uslišal tvojo prošnjo." Diogen, ki je bil ravno
zleknjen na soncu je odvrnil: "Da, kralj, res imam eno željo."
"No?" "Senco mi delaš, prosim, stopi mi s sonca." Na
Aleksandra je to napravilo takšen vtis, da je dejal: "Če ne bi bil
Aleksander, bi bil Diogen.
Mladina se je rada posmehovala Diogenu, toda
ta se je znal braniti. Ko sta dva mlečnozobca na cesti srečala modrijana v
čudni opravi, je eden opozoril soseda:
"Pazi, da te ta žival ne požre!"
Diogen je pomirjevalno rekel:
"Brez skrbi, takšne zelenjave ne
jé."
Pogosto je
bil v sporu z bolj znanim Sokratovim učencem Platonom in je ostro nastopal
proti njegovemu idealizmu. Platon je človeka definiral 'za brezpernatnega
dvonožca'. Namesto, da bi mu Diogen verbalno ugovarjal, je poiskal petelina, ga
oskubil in vrgel pred Platona in poslušalce, ki so se strinjali s to
definicijo, z besedami:
"Evo - tukaj imate
Platonovega človeka."
Ob neki priložnosti se je mastil s suhimi
figami, ko je prineslo mimo Platona. Platon ni vedel, kako kaj, ali je pri njem
sploh zaželjen, ali ni.
Diogen opazi njegovo zadrego in reče:
"Dobrodošel si mi. Ne bom te
odganjal."
Platon si s pladnja postreže z nekaj
Diogenovimi figami.
"Rekel sem ti, da si dobrodošel, ne pa da
mi kradeš fige."
Ko ga je
učenec Hegesija prosil, naj mu posodi nek svoj spis, mu je odgovoril:
"Smešen si, Hegesija!
Kadar se ti zahoče suhih smokev, nočeš polnih in sočnih fig, ampak tiste votle
in trhle, a ko se ti gre za izpopolnjevanje duševnih spretnosti, takrat pa se
nočeš pogovarjati, ampak iščeš tisto mrtvo, kar je napisano.
Aristip in Diogen sta bila oba Sokratova
učenca, pa si vendar ne bi mogla biti bolj tuja. Medtem ko je Arsitip iskal
srečo v materialnem in čutnem izobilju, se ji je Diogen popolnoma odpovedal.
Medtem ko je Diogen čepel pred sodom iz dneva v dan, je se je Aristip
prilizoval bogatemu tiranu Dioniziju in zaničeval neuspešne učenjake, ki svoje
modrosti niso znali ali hoteli iztržiti.
Nekega dne pa je Aristip naletel na Diogena,
ki je prebiral lečo za svoj obed.
»Če bi se navadil laskati Dioniziju, ti ne bi
bilo treba jesti leče,« se mu je posmehnil Aristip.
»Če pa bi se ti navadil jesti lečo, ti ne bi
bilo treba klečeplaziti pred Dionizijem«, ga je zavrnil Diogen.
Ko je videl,
da je sin neke hetere v jezi vrgel kamen v množico, se mu je namuznil:
"Pazi, da ne zadaneš
svojega očeta."
Diogen se je sprehajal mimo dvorišča, kjer so
imeli pojedino. Gostje so se sklenili ponorčevati z njim in mu - kakor psu -
zmetali vse kosti, ki so ostale od pojedine. Diogen si ni dal dvakrat reči in
se je postavil na vse štiri, od sebe dvignil nogo in pomokril kosti kakor pes.
Eno od
bremen iz preteklosti, ki se je vleklo za Diogenom je ponarejanje denarja v
mladosti, pri katerem so ga tudi zalotili. Ko mu je en od Atencev ponovno
očital za stari greh, mu je rekel:
"Bil je čas, ko sem bil
takšen, kot si ti zdaj. A takšen kot sem zdaj, ti ne boš nikoli."
Diogen je, kakor ničkolikrat, ponovno
pohajkoval po trgu in iskal, če je kdo za resno debato, a ker so ga ljudje
predobro poznali, so se ga izogibali z izgovori, ki so nam tudi dandanes
znani: Nimam časa, Moram tja pa tja, Kdaj drugič... Naenkrat pa je
začel žvrgoleti kot ptica in Atenčani, željni vsakega teatra, so se začeli
gnesti okoli njega, da vidijo, kaj neki namerava ponovno ušpičiti. Ko je videl,
da je že dovolj zbranih, se je umiril in jim rekel:
"Da vas ni sram! Za takšne neumnosti
imate čas, ne pa za pogovore o resnih stvareh."
Nekega dne
so svečeniki zalotili pri kraji ene samcate posode zalotili novica in ga
odvedli, da bi mu sodili.
"Glej, glej!", je
rekel Diogen."Veliki lopovi vodijo malega lopova."
Diogen je bil lačen in brez ficka. S praznim
želodcem se je sprehajal po ulicah in srečal bogatega znanca. Poprosil ga je za
nekaj denarja. Toda - ta je nekam dolgo omahoval. Diogenu je bilo nazadnje
dovolj in je dejal:
"Kaj se obotavljaš? Denar potrebujem za
kosilo, ne za pogreb."
Na
vprašanje, zakaj ljudje darujejo beračem, a ne filozofom, je Diogen odgovoril:
"Mislijo, da lahko tudi
sami nekega dne postanejo revni ali pohabljeni, nikoli pa jim ne pride na
pamet, da bi bili filozofi."
Ko je videl otroka, kako pije vodo z roko, je
vrgel čašo iz bisage in zavpil svojim učencem:
"Ta otrok me je nadkrilil s svojo
preprostostjo."
V gledališče
je zahajal, ko so vsi ostali že odhajali. Ko so ga vprašali zakaj to počne, je
odgovoril:
"To je glavno načelo
mojega življenja."
Splošno znan
lopov je obesil nad vhod svoje hiše napis:
"Zlo naj ne vstopi v moj
dom!"
Diogen, za katerega je znano,
da je z lučjo pri belem dnevu iskal Človeka, se je začudil, ko je videl napis:
"Glej no, kako pa
gospodar pride v hišo?".
Diogen se je odpravil na krajše pomorsko
potovanje na otok Aigino, ko so ladjo zasegli pirati, njega pa prodali na
sejmišču na Kreti.
Ko ga je glasnk vprašal, kaj zna, mu je
odgovoril: "Gospodovati ljudem," in pokazal s prstom na nekega
Kseniada iz Korinta, češ, temu je potreben en pravi gospodar. Kseniad ga je kupil,
odvedel v Korint in postavil za učitelja svojih sinov in pa hišnega upravnika.
Bila je dobra naložba za oba.
Ko je Diogen
postal suženj, so si njegovi učenci, ki so ostali v Atenah, zelo prizadevali,
da bi ga rešili 'okovov'.
''Jaz, da sem suženj?'' je
vzkliknil filozof. ''Suženj je moj gospodar, ki me mora oblačiti!''
Ko je Diogen ostarel, so mu svetovali naj neha
delati. Odvrnil je:
"Če bi tekmoval na dirkah, ali bi tekel
počasneje, ko bi se bližal cilj."
VIR: Diogen Laertije, Životi i mišljenja istaknutih
filozofa, BIGZ, Beograd, 1985
Kaj je tako posebnega na Diogenu, da si zasluži
toliko pozornosti ne samo v likovni umetnosti pač pa tudi v filozofiji? Prvi kozmopolitanec in iskalec človeka,
ali samo nepomembnež, ki se mu posveča preveč pozornosti?
Ni komentarjev:
Objavite komentar