Leta 1989 je Odbor ministrov Sveta Evrope je ob upoštevanju pravice do izobraževanja kot
temeljne človekove pravice, sprejel in predstavil državam članicam program izobraževanja v zavodih za prestajanje kazni
zapora (ZPKZ). Izobraževanje v ZPKZ je pomembno za razvoj posameznika in družbe
nasploh, kajti velika večina obsojencev ima neuspešne izobraževalne izkušnje,
izobraževanje pa je potrebno tudi zaradi humanizacije in izboljšanja razmer v
zaporih. Zakon o izvrševanju kazenskih sankcij v 104 členu določa, da se obsojencu pred odpustom izda
spričevalo o končanem izobraževanju, iz katerega ne sme biti razvidno, da ga je
pridobil med prestajanjem kazni. Čeprav omejitve so, saj mora nekdanji
obsojenec prošnji za zaposlitev priložiti potrdilo o nekaznovanosti.
Najpogostejše oblike izobraževanja v zaporih pri nas so vezani na gostinstvo,
centri za socialno delo (CSD) ter različni zavodi (npr. Papilot) v veliki meri
pomagajo pri integraciji, ponovnem vključevanju v družbo, kakor tudi pri
iskanju zaposlitve. Velikega pomena pa je tudi posameznik sam, njegovo socialno
okolje, motivacija do dela ipd. Nekdanji obsojenci se po odpustu prijavijo na
zavod za zaposlovanje, ki jih vključi v aktivne programe iskanja zaposlitve,
tako kot za ostale državljane – iskalce zaposlitve. Čeprav je nekdanjim
obsojencem zaradi preobremenjenosti delovnega trga, kakor tudi
stigmatizacije družbe težje
zagotoviti zaposlitev. Težava je tudi v
tem, da Slovenija nima takšnega sistema, ki bi omogočal stik z obsojencem stike tudi po prestani kazni,
zato so le-ti več ali manj prepuščeni
sami sebi oz. CSD in različnim podpornim zavodom. Izobraževanje v ZPKZ je
naravnano tako, da imajo zavodi ploeg formalnega izobraževanja tudi
izobraževanja za poklic, npr. poklic kuhar-natakar, čistilec, dietni kuhar ipd.
To izobraževanje je krajše, obsojenci pa
pridobijo certifikat, kar jim zagotavlja, da po odpustu lahko opravljajo to
delo. Zaposlitev pa je, kot rečeno, odvisna predvsem od posameznika; kakšna je
njegova intenca do dela, kolikšno ima potrebo po samorealizaciji. Torej, kakšna
je njegova zgornja meja. Če jo sploh, na
vseh ravneh življenja stigmatizirani zapornik/posameznik
lahko ima ...
Napisala
Ni komentarjev:
Objavite komentar