Življenje mladostnika je težavno zaradi pre-občutljivosti na
vplive družbe, kar pogojujejo tudi njegove osebnostne lastnosti (pogojene z
genetiko, biološkimi lastnostmi, psihofizičnim razvojem itn.). Prilagodljivost
socialnemu okolju in zapovedanim vedenjskim normativom je od posameznika do
posameznika različna. Njegovo ndaljnje, odraslo življenje je pogojeno z močjo
in sposobnostmi, s katerimi bo premagoval življenjske ovire in bil zmožen upoštevati družbena pravila. Značajske
lastnosti otroka so najprej vidne v primarni družini, kjer se tudi dogaja prvotna
vzgoja oz. privzetje vedenjskih vzorcev, pozneje pa del vzgoje prevzame šolski
sistem. V učnem okolju se tudi jasno izriše
nagnjenost k nasilju, pomanjkanje empatije in destruktivnovedenje. Običajno pa
se v šoli pokažejo tudi prvi znaki prestopništva, kakor tudi prva udejanjena kazniva
dejanja. Kazniva dejanja mladostnikov
pri nas obravnavamo v prvi vrsti
z vzgojnimi ukrepi; ki se lahko izvajajo v učnem okolju oz. šoli, ali izven
institucije, kar je odvisno od resnosti, teže kaznivega dejanja. Poznamo pa
tudi kazenske sankcije za starejše mladostnike, kazen pa se lahko izvede v
obliki zapora ali kot denarna kazen. Kot tretjo ktegorijo je potrebno omeniti varnostbe ukrepe, ki jih
običjno določi pristojna ustanova. V naši kazenski zakonodaji ne poznamo
opozorilnih ukrepov, vendar pa imamo
širok nabor možnosti za preprečevanje mladostniškega kriminala. Namen
kazenskih sankcij za mladoletnike je prevzgojiti oz. vzgojiti
otroka-mladostnika v primernega, sebi prijaznega in družbi koristnega
posameznika, ki bo zmožen spoštovati tako sebe kot druge in, ki bo zmožen
sprejeti odgovornost za svoja (ne le kazniva) dejanja. Kaznivo dejanje, ki mu
sledi kazenska sankcija in posledično povzroči občutek krivde – nelagodje mladostnika,
in dojetje, da nekaj v njegovem vedenju odstopa od vedenja sovrstnikov, naj bi
imelo na otroka-mldostnika učinek spoznanja in željo za pravilnim usmerjanjem
in tendenco rasti v duševno zdravo
osebnost. Dopolnjen Kazenski zakonik-1 (KZ-1) pa ne le da ohranja, ampak še v večji meri
poudarja poglavitne elemente, zasnovane na varstvu otrokovih pravic in
zagotavlja, da naša kazensko-pravna ureditev
z največjo mero previdnosti in
odgovornosti pristopa k mldostniškemu sankcioniranju, dojemanju krivde in
resocializacije. In prav je tako, saj je
otrok naše največje bogastvo, čeprav je
v času naše globalne družbe in vsesplošne krize dostikrat lačno …
Zuzanna G. Kraskova
Zuzanna G. Kraskova
Ni komentarjev:
Objavite komentar