Drugi obisk
Danes
je na skupinski terapiji več ljudi kot zadnjič. Stoli so postavljeni tudi v
drugo vrsto, in tudi ta je skoraj polna. Vidim, da se na govor pripravlja čokat
moški. Majhen, a pokončen, ugotavljam po njegovi drži, medtem ko on zavzeto
pregleduje nekakšne z drobno pisavo popisane lističe, potem jih pospravi v žep
in vstane:
»Jaz
sem Luj …« začne negotovo.
»Živijo
Luj,« zapojemo enoglasno, obredno, a tudi za spodbudo.
Lujeva
zgodba
Podtalno
histerična narava Lujevega govora nakazuje, da v sebi nosi temačno skrivnost,
brezposelnost pa je le šumeča motnja z ozadja. Ko ga tako gledam, s povešenimi
rameni, se mi zazdi, da le žlička te skrivnosti tehta tono. Govori zamolklo, z
vljudnim prezirom.
Že
več kot eno leto je brezposeln, svoje delo logističnega inženirja je imel rad,
ima ga še vedno, vendar ga čedalje manj pogreša, ker ima druge skrbi. Da,
izhaja iz razbite družine, mama je njega in očeta zapustila, ne spomni se točno
niti koliko je bil star niti dne, ko je odšla. Oče pa ga je vzgajal po svojih
močeh, s togostjo komunalnega delavca. Sproščen je bil le v trenutkih nihilizma,
ti pa so bili, ko je s kolegi po službi zavil v gostilno, domov pa prišel ob
zori. Takrat ga je rad zbudil in mu prešerne volje obrazložil svojo filozofijo
videnja sveta – ta je po njegovem en velik kontejner odpadkov – in za en drek.
Nič več, nič manj. Ob tem je jezno škilil, kot da bi bil za to kriv Luj, ki se
je, ker je bil še deček, delno tako tudi počutil. Za bolj prijazne pogovore je
imel strica, maminega brata, ki je z njim ohranjal stike, ne glede na mamino
(tako je rekel) nasprotovanje. Tone, stric, je bil z njim vedno prijazen,
preveč, se mu je zdelo, kot otroku, kot odrasel, po zaključku študija pa je z
njim prekinil stike … ne spomni se točno, kdaj. Preden so ga odpustili. Se je
poročil, zdaj sta dobila dojenčka, čeprav se ne spomni, ali sta ga kdaj
načrtovala, vsekakor zdaj ni pravi trenutek zanj, zdaj, ko le žena (s
porodniškim nadomestilom) vzdržuje družino. Obmolknil je in se za hip zastrmel
v turobno jesensko noč, ki se ni dogajala le zunaj, z druge strani okna. Ošvrknem
ga in čakam, kako se bo vrnil do »toda otrok je le prinesel vedrino v najin
dom, saj so otroci naše bogastvo …« ampak se ni. Pobrskal je po žepu, ven
potegnil popisan listič in ga preletel, potem pa si je odhrknil in nadaljeval v
povsem obratni smeri:
»Pol
leta … približno …« pogledal je listič, »no, natanko šest mesecev in pol,
sanjam iste … podobne sanje. Bega me pa predvsem to, da so sanje prijetne, a se
vseeno zbudim vznemirjen, potrt. V sanjah pa sem srečen, zadovoljen, tako kot v
resničnem življenju nisem bil … ne spomnim se, da sem kdaj bil.
Hodim
po logu, skozi krošnje mladih dreves prenika svetloba, belo lubje se
svetlika,obsijano s sončnimi žarki, listje pod nogami, ponekod posušeno,
prijetno šušti pod mojimi nogami. Pred sabo zagledam jaso, obsijano s soncem.
Mestoma med sveže zeleno travo so vznikli otočki gozdnih cvetlic. In nekaj
velikih belih kamnov. Ko pridem bliže, ugotovim, da so kamni nekakšni drevni
spomeniki, poskušam prebrati, sestaviti črke v smiselne besede, a ne morem,
črke so mestoma zbledele, pisava je eksotična, napisane v meni neznanem jeziku.
Na nasprotni strani čistine zagledam kamnito klop, začudim se nad njeno
simetrično obliko, saj se zdi, da je izklesana direktno iz, ravno tako kot
spomeniki, belega kamna. Napotim se h klopi vesel, da si bom odpočil. Sedim in
čutim, da mi je toplo. In dobro. Vtem zaslišim, ne korake, prijetno šelestenje
iz loga, odkoder sem maloprej prišel. Ozrem se in zagledam prekrasnega belega
žrebca, ki se mi neslišno približuje, njegovih kopit ne slišim. Ustavi se nedaleč
enega od spomenikov in nalahno dvigne sprednjo nogo. Zazrem se v njegove oči. V
njih uzrem svet nepreglednih prostranstev in nekako vem, da so zidovi padli,
preden je bil ta svet ustvarjen ... Vtem žrebec zarezgeta in se vzpne na
sprednje noge, kot da čaka, da z njim odjezdim …
Ampak
se ne odločim. Sedim tam, malodušen in pomirjen. Hkrati. Potem se prebudim ...
Po
prostoru se razleže usklajen aplavz in enoglasen Hvala, Luj. Tudi sama
zaploskam (ne upam niti pomisliti, kakšne posledice bi zame imelo kršenje
nepisanih pravil, ki so značilna vsem samaritanskim skupinam, natančno,
skupinam za samopomoč, to pa je ne-prisiljena vljudnost in naklonjenost),
medtem pa ga pogledam in opazim, da je njegov obraz spreletel, pogladil nek tuj
duh, razumljen in razumljiv le njemu. Zazdelo se mi je, da je za hip uzrl
nadaljevanje svojih sanj …
Krasne
sanje, slišim komentar iz vrste za sabo, kaj bi dala, da bi jih tudi sama kdaj
imela, ne pa le nočne more; da stojim na mostu z roko v praznem žepu in
presojam, kaj odtehta; širina ali globina, eh!
»Pri
temle Luju se malce čuti psevdodemenca,« mi prišepne vest, ki se nekaj malega
razume v samo-prevare. Ob tem pa si nadene še preroški videz. Zahihitam se, ker
jo že vidim v nekakšni zakotni uličici, v temnem, mističnem prostoru, nad
kristalno kroglo in bolščečih oči, ki delno plešastemu napoveduje, da bo v
kratkem izgubil (vse) lase. Ker je hihitanje glasno dejanje, z njim vznemirim
gospo poleg, ki se kot naslednja pripravlja za nastop. Nesproščena je in
nesrečna, a očitno odločena, da bo to/ono dala iz sebe. Nasmehnem se ji,
smatram pa da je to dovolj, da v tej sobi res ni potrebno pojasnjevati
asocialnih pripomb ali čudaškega vedenja. Tudi ona tako mèni, ker tik zatem
slišim, da mrmra ime nekoga, ki ni poleg.
Nežkina
zgodba
Nežka
je dekoraterka. Pri petindvajsetih se je zaposlila v tovarni zaves. Tam je
delala dvajset let. Odpustili so jo pred tremi leti, od takrat je brezposelna.
Delo v tovarni je bilo dolgotrajno potovanje od hlapčevstva do dobro plačane
službe. Medtem je rodila, vendar porodniškega dopusta praktično ni koristila,
po treh mesecih se je vrnila v službo, saj je kot mati samohranilka, morala
služiti za dva. Pogosto je bila primorana ostati v službi mnogo dlje kot je
določal delovni urnik, neredko pa se je morala v službo vrniti tudi zvečer,
dokončati aplikacijo za novo kolekcijo zaves ali različnih pogrinjal. Po nekaj
letih se je predanost poplačala, napredovala je na dobro plačano delovno mesto.
In zaslužila za dva. Vendar je za to plačala strašen davek. Nekega večera, bilo
je le nekaj mesecev po napredovanju, in tik pred novoletnimi prazniki, ko je
naročil za praznične prte kar mrgolelo, je kot neštetokrat prej, prosila
sosedo, da popazi na njeno štiriletno hčerkico, živahno deklico z imenom May
(ki ji ga je dal oče, to pa je bilo tudi edino, kar je deklico z njim
povezovalo, kmalu po rojstvu se je vrnil v Malezijo in se nikoli več ni
oglasil). Nežka je May z ruksakom polnim igrač in barvank odpeljala k sosedi in
ji zajamčila, da se bo do devete vrnila, ne skrbite, tukaj bom, je zatrdila še
enkrat na vratih, ker je ta po deveti pričakovala nek obisk. Običajno je bila
Nežka točna in zaupanja vredna, glede varstva hčerke pa sploh, toda tistega
večera, kot se to pred prazniki rado zgodi, se je v službi grdo zapletlo.
Naročniki so večino vzorcev zavrnili in zahtevali, da jih ali popravijo ali
oblikujejo ponovno. To bo zahtevalo najmanj nekaj ur dela, so negodovali in
vzdihovali na dekorativnem oddelku, vendar druge izbire kot delo dokončati, ni
bilo. Cela ekipa se je pripravljala za celonočno izmeno. Nežka pa je bila
primorana prositi za podaljšano varstvo. S težkim srcem je poklicala sosedo in
jo lepo prosila, da ta večer, izjemoma May čuva tudi čez noč, ker se je v
službi zgodilo to in to, in da, brez skrbi, ji bo dobro plačala. Soseda je
pristala, vendar omenila, da obiska vseeno ne bo preklicala, saj bo May ob
devetih spravila v posteljo. Najlepša hvala, zlati ste, res, je bila pomirjena
in stekla h kolegom v dizajnerski studio.
Dobro.
Odlično. Morda preveč …
Ob
enih je v studiu zazvonil telefon. Iz bolnišnice so sporočili, da je May pred
tremi urami zbil avto in je pri njih na intenzivnem oddelku. Nežka je po novici
najprej negibno, ohromljeno obsedela, potem pa je planila kvišku, brezglavo
stekla iz stavbe na ulico in se v tanki bombažni obleki podala v mrzlo zimsko
noč. Opotekla se je po zasneženi ulici, nezmožna dojeti smrtonosne realnosti,
hitre usmrtitve na spolzki prometni cesti, tekla je, zavedajoč se le
pomembnosti svojega cilja – ki mu mora biti in mu je bila vse bliže … vse bliže
bolnišnici. Ko bo tam, bo lažje … Tekla je tako hitro, da jo je sodelavec z
avtom dohitel le ulico stran od klinične stavbe. Ko je v sobi za intenzivno
nego zagledala May, ki je spokojno ležala, najprej je začutila olajšanje, ker
ni bila videti takšna, kot si jo je predstavljala; videla jo je kot žrtev
najhujše možne prometne nesreče; polomljeno, pohabljeno, zunaj in znotraj
okrvavljeno. May pa je imela le s široko obvezo povito glavo in desno roko v
mavcu. Prijela jo je za zdravo roko in nanjo naslonila lice, mokro od solz in
stopljenega snega. V mislih pa si je veš čas ponavljala hvalabogu, da ni huje,
da je le zlom …
Potem
je v sobo stopil zdravnik z rentgenskimi izvidi. Predstavil se je in rekel, da
je May utrpela hud udarec v glavo, kar je povzročilo krvavitev, da jo je
operiral in da sodeč po posnetkih prej in po operaciji, kaže dobro. Vendar je
zaradi poškodbe prišlo do trajnih okvar v delovanju možganskih struktur, zlasti
kortikalnih in se bo inteligentni razvoj pri May upočasnil, bolje rečeno
ustavil. Gre namreč za sekundarno poškodbo, ne na tkivni ampak na celični ravni
… Možno je, da bo kazala tudi fizično znake (duševne) manjrazvitosti ...
Po
tem dogodku je bila na enoletnem dopustu. Najprej je za nesrečo obsojala sosedo,
ker ni pazila na May, zato se je lahko izmuznila iz sobe, ona pa tega ni
opazila, ker se je ukvarjala z obiskovalcem. Čeprav ji je soseda zatrjevala, da
je obisk preklicala, celo sam obisk je to potrdil in dokazal. Ni verjela.
Takrat ji je splošna zdravnica svetovala psihoterapijo, da lažje prebrodi
postravmatsko motnjo. In je šla, kamor hodi občasno še danes. Ne, že dolgo za
nesrečo ne obsoja sosede. To se je nehalo z začetkom terapevtskega zdravljenja.
Od takrat naprej obsoja sebe. Tudi za izgubo službe …
Po
sobi se je razlegel mlačen aplavz, ki bi ga Nežka sicer lahko narobe
razumela, a glasnejše reakcije morda še bolj, sklepam in ji ljubeznivo pomagam,
poberem plastenko vode, ki se je nekako izmuznila iz torbe ob njeni nogi. Ob
tem se vprašam, ali smo bolj ustrežljivi do ljudi, ki jih doleti huda nesreča
iz empatičnega razloga, se pravi, zato, ker se znamo vživeti v trpečega, ali
zaradi olajšanja, da je naša nesreča vendarle manjša. Je to smisel, je to
prikrit namen skupinske terapije, nujno ogledalo pa nesreča drugega, ki zabriše
ostre robove lastne …
Med
kratkim odmorom se zapletem v pogovor z Nežko in njeno prijateljico Sanjo, kar
je bilo povsem enostavno, saj vse tri kadimo. (Cigareta, tako kot kava združuje
ljudi, pa razvada gor, odvisnost dol.) Kasneje ugotovim, da je Sanja soseda, ki
je tistega usodnega večera čuvala May. Njuno so-prijateljstvo me je ganilo,
posebno zaradi podrobnosti, ki sem jih zasledila kasneje. Če sem prav razumela,
Sanja že nekaj let, odkar je v pokoju pomaga Nežki skrbeti za May. Dekle ima
osemnajst let, vendar se je inteligenčni razvoj ustavil z letom nesreče, je pa
tudi govorno nekoliko prikrajšana, gibalno pa manj. Nežka o May ne razlaga z
bridkostjo v glasu, niti z običajno žalostjo, konotacija tega govora kaže na posebno
vrsto pomilovanja; nenavadno vrsto privrženosti in predanosti. Nežka torej
skupine ne obiskuje zaradi brezposelnosti, ampak predvsem in zaradi neznosnega
bremena te so-odvisnosti …
Kaj
pa Sanja? Morda tudi …
Po
odmoru se je terapevt razgovoril o rdeči niti, misli večera, ki
se je glasila Od kod prihaja nesreča, avtorja Sigmunda Freuda. Freud je
bil prepričan, da prihaja od znotraj, kasneje pa je s takšno terminologijo
razvil teorijo nagona smrti. (Sama se strinjam bolj z Reichom, ki osrčje
postavlja ven, ker smatra, da se dinamika nanaša na svet zunaj subjektivnega,
na družbena razmerja ipd.)
Ko
je terapevt pripeljal govor h koncu in prižgal zeleno luč za morebitno
razpravo, se je v dirko podal, mislim, da se je predstavil kot Franc z druge
vrste, vendar s povsem drugim borbenim slogom.
»Zakaj
vi, gospod terapevt, namesto da razglabljate o strahu v njegovi najčistejši
obliki, raje ne razložite, konkretno ne poveste, kaj pomenijo naše težave?« je
izustil v eni sapi. Zajel je novo, ker je imel še dodati. »In zakaj ne
svetujete, kako jih rešiti … mislim, da si o teoretičnih pristopih k lahko vsak
prebere sam … na internetu, ali izve kako drugače, če ga to utegne zanimati.
Tukaj s tem tratite čas … pa še pomagate ne.«
Rahlo
hripav zven terapevtovega glasu je naznanjal, da je Franc iz druge vrste zadel
vsaj v bližino (ciljne) črne pike na tarči: »Smisel terapije je, da si vsak sam
skuša odgovoriti na vprašanje, težavo, ki ga pesti,« je rekel. »Da zna to
težavo ozavesti, ko jo sliši … iz svojih ust ... ko jo pove naglas … pred
vsemi. Včasih je že to veliko, da si posameznik o težavi spregovori. Pri
individualnih pristopih pa poznamo takoimenovani transfer, ki predstavlja vpliv
starega učenja na novo, takrat nastopi kontratransfer, se pravi terapevtov
odgovor na pacientov transfer in …«
»Je
terapevtova slepa pega,« ga prekine Franc. »A če se ne motim, to poteka
podobno tudi pri skupinski terapiji.«
»Ne
bo držalo,« mirno odvrne terapevt, a z vzpenjajočim tonom glasu. »Če boste
pozorno poslušali, kaj vprašam nastopajoče … med nastopom, boste tudi sami
ugotovili.« Ta odgovor me je tako prevzel, da sem kar dvakrat utripnila.
»Aja,«
omahljivo komentira tudi Franc in se hrupno premaknil, s tem pa je posejal sum
tudi med ostale.
Poškilim
proti terapevtu, sicer drži, smisel terapije nasploh je, da vsak sam pride do
določenega sklepa, da ugotovi, kaj se dogaja z njegovim notranjim bitjem (odkar
je brezposeln), vendar bi terapevt moral postavljati določena, prava, poklicna
vprašanja, ne pa le ste kdaj bili v rednem delovnem razmerju, koliko časa
ste brez dela, kaj bi radi delali in podobno, ki se mi zdijo, laično
gledano, daleč od strokovnih. V tem slogu bi se lahko pogovarjali tudi sami. Mu
gre le za nekakšen simbolni mandat? Ne bi rekla. Še enkrat ga ošvrknem in
začenjam verjeti Francovemu namigu, posumim, da je njegov namen tudi ta, da nas
privabi na individualno terapijo – za katero nam bo bogve, koliko zacolal …
»Lepo,
pa še brezposelnim …« godrnjam, ko jo mahava z vestjo po mokri ulici proti
domu. Vendar ona ni istega mnenja. Oklene se moje roke in tudi sama stisne
ročaj majhnega dežnika, ki ga s sabo imava le za silo in reče: »Pri površnem
vtisu gre pogosto za domnevo, da je morda … lahko tudi drugače. Jaz mu načeloma
zaupam … Navsezadnje, počakajva in bova videli. Nimava kaj izgubiti …«
»Imava
… Čas.« odvrnem, »Mogoče ga tam le zapravljava. Pa tega ne bova mogli nikoli
vedeti.«
»Ne
trapaj … To je komično,« našobi ustnice, tudi zato, ker ugotovi, da ima že
povsem mokre pete, ker ji v čevlje kaplja z roba dežnika. Prime za ročaj in ga
naravna malce nazaj.
»In
dokaj grozljivo, da nekam hodiš, ker misliš, da tja hodiš po rešitev, na koncu
pa ugotoviš, da tja hodiš zaradi tega, da si podvržen uničujočim duševnim
udarcem, ki postanejo še večja grožnja …«
»Začeti
bo torej treba na koncu,« modro zaključi vest. »Zato morava hodit na terapijo.
Saj sva šele na začetku ...«
Grozljivo
in komično, ponovim v sebi, ti dve skupaj pomenita posebno vrsto tesnobe, iz
katere je sestavljena groza, kot poudarjena komika neke reči … Dva pola s tragikomično
vsebino, ustvarjena s pomočjo ponotranjene tesnobe, ki je, tako kot psiha, ki
jo opisuje, obrnjena sama vase … V epicenter vnetljivega območja. Turobno se
nasmehnem in se vprašam, ali ni torej prišel čas, ko je treba vzeti svojo usodo
nase …
Ni komentarjev:
Objavite komentar