26. apr. 2014

PRE-VEČNOST (roman v nadaljevanjih)



***

Kljub tableti nisem mogla spati. Sna od nikoder. Niti ličinke sna. Skušam se ne jeziti, ker ga potem gotovo do jutra ne bo. A me ta misel še bolj predrami; torej tableta ne deluje. Prevaranti!, me prešine, že nekaj časa sumim, da prodajajo placebo, in danes, zdaj sem prepričana, da se ne motim, kajti simptomatika je jasna; izčrpanost, vznemirjenost, tesnoba in tn. To vse skupaj bi se moralo umakniti pomirjevalu, slednje pa bi moralo narediti prostor spancu. Pa ne naredi. Torej imam prav. Nekako sem zmagala, se žalostno nasmiham temi v sobi. A ne za dolgo. Vztrajno zatirani učinki psihičnih procesov se zdaj razbohotijo in v trenutku pričarajo tesnobno vzdušje v sobi. Spoznam, da je prišel čas, da se z njimi soočim, zelo prikladno, tukaj v temi, da ne bo videti strahu, zardevanj, dvomov, zadreg, razočaranj … Ali pač:
Jaz, ki sem po svojem prepričanju in po izobrazbi humanistka, že dolgo čutim, da sem stisnjena ob rob svoje notranje meje, sem na nevarni strmini, balansiram, ukleščena v družbene procese in proces napredka, ki jih bom, (in brž sem jih že) kot svojo usodo vzela nase. Čeprav vem, da poti nazaj ni, saj je s strani družbe onemogočeno posredovanje. Ta vpetost, ta soodgovornost za trpljenja obubožanih, ki se ji ni mogoče izogniti, pušča na v meni globoke sledi, tako kot na vseh. Pogosto se sprašujem, zakaj je (in ali je mogoče, da je) komu lahko všeč zastrašujoče poimenovanje sodobne družbe – družba tveganja. To vprašanje ne bi zapisala iz sociološkega vidika, ampak povsem in zlasti iz človeškega, filozofiram, varno skrita v temi spalnice, vendar vem, da občutku sramu ne bom ušla. Sramu, ker v so-krivdo ne morem, ne uspem vključiti tudi lastno presojo. To spoznanje me najprej žre, nato pa me spomni na dejstvo, da nisem in nikoli ne bom dorasla svojemu poslanstvu, svoji nalogi. Kar vzbudi sram, ker zoper te nemoči ne morem storiti ničesar, delno tudi zaradi neštetih obrazov, ki jih to spoznanje ima. Obrazov, zaradi katerih sem videti čedalje bolj čudna. In nerazpoložena. Namrščim čelo, ker tako, čez palec če pogledam, je socialna tesnoba le eden od mnogih znakov, ki opozarjajo, tukaj je še njeno nasprotje, paradoksalni strah pred samoto (natančno rečeno, osamljenostjo), računalniška obsedenost, čustvena negotovost, obsesivne misli, kompulzivno vedenje, nakupovanje … motnje, za katere je v določeni meri res odgovorna družba in njena tveganja, a družba sicer odgovarja lahko za njihov nastanek (!), ne dlje, če pa se nacepijo v večjem številu, se smatra, da je v največji meri kriv vsak sam, ker se obotavlja in odlaša s pomočjo (ki je nesramno draga – ampak kakovostna!), sklenem notranji dialog in ošinem z mesečino obsijano vest. Diha enakomerno, spokojno. Ampak ni, ker reče: »Mhm, prikimavam.«
Vzravnam se. Zazrem se v njene oči: »Kateremu delu? Si mi brala misli? Zdelo se mi je, da spiš …«
»Ne, bilo je obratno,« je dahnila, »ti si bila tista, ki je spala ...«
Osupnem, slišim srce, ki bije glasneje … in hitreje …
Jutri definitivno začnem s psihoterapijo!

***

»Če bo preveč ljudi … če bo velika gneča, se obrneva in greva,« sem med oblačenjem dejala vesti, ki se je zastrmela v natlačene, a skrbno, po barvah zložene puloverje in obešene obleke v moji omari: »Nisem vedela, da jih imaš toliko ... Res preveč.« Preslišim zbadljivko in ji zaprem omaro pred nosom. Ona pa se spusti na kavč in s kančkom sarkazma doda. »Če se po tem vsem ne bi začel vznemirjati še tvoj želodec, morda ne bi bilo treba … Tako pa …«
»V napačnem trenutku si hudobna,« rečem, »zaradi mene lahko tudi ne greva … bom vso delo prihranila zate … pa še privarčevala bom.«
»Nič ti nočem, jaz ti samo pravim,« je zamrmrala, »Zakaj takoj groziš.«
»Zato, ker tja moramo v večji meri zardi tebe, ker se stalno vtikaš v tisto, kar se te ne tiče.«
»Kaj, na primer?« vpraša užaljeno.
»Na primer, v familijarne zadeve … spomni se, ko si me prisilila, da tašči rojstni dan voščim kar dvakrat … po tvojem toplem priporočilu, češ, to jo bo ganilo. Dobro pa si vedela, kako sva se razumeli, ne?
»To je bilo še takrat, ko sta se.«
»Ni bilo!« vzkliknem, ker laže, ali postaja senilna, to me pa še dodatno zaskrbi, a vseeno dodam. »Bilo je potem, ko se več nisva. Časovno orientacijo imaš kot zmeden čmrlj.«
»Lepo,« se je vest nenadoma dvignila na višjo raven in se nasmehnila. Ubrala je dobro taktiko pred terapijo. In me je res pomirila, ko je dodala. »Ne morem si zamisliti boljše terapije za tehnološke viške, kot je (Skupinska) terapija za brezposelne … To ne more spodletet.«

Prvi obisk

Hodiva po temni ulici, mimo drevoreda v starem mestnem jedru. Hitiva, čeprav je po vlažnih, s kamni tlakovanih tleh, ki nevarno drsijo, ker so večji del pokrita z odpadlim mokrim listjem, treba hoditi pazljivo, saj človeku ne omogočajo sproščene hoje. Živi dokaz je moja vest, ki ji je maloprej spodrsnilo in bi pogrnila vzdolž in počez, če je ne bi podprla. In to samo zato, ker se je sprostila. Ljudi je malo. Tu in tam srečava kakšen zaljubljen parček, ki izgine v ozki, še bolj pusti uličici, ali skrbno gospodinjo, z nakupovalno vrečo, polno globalizacijske vsebine; v kvalitativnem in kvantitativnem smislu. Začenja rositi. Hodeč odpiram dežnik, popravim torbico, ki drsi z rame, vmes pogledam na uro, dobro je, nisva pozni, še prezgodnji, popravim nagajiv šop las iz očesa proti ušesu. Vtem ga zagledam. Pred izložbo nekega butika. Dvajset metrov pred sabo. Najprej ga prepoznam po modni bareti. Hodi počasi, s mobilnikom na ušesu, kot da se obotavlja, pogleduje najprej v tla, nato ulico pred sabo, mestoma se ustavlja, odločno strese z glavo, očitno pogovor ni enostaven, sklepam. Strmim v njegov hrbet, svetloba iz izložbe osvetli labirint na dvignjenem ovratniku. Kako zanimiv labirint, se navdušujem, nerazumljivo vzhičena, v hipu prevzeta, srečna, ker ga spet vidim. Bližje sem, kakšnih petnajst metrov, srce mi razbija, njegov obraz, zdaj, zdaj bom zagledala njegov obraz … kako si želim videti njegov obraz, upanje pridobi na hitrosti, upam in hrepenim, je robato čeden, morda športnih potez, s prevladujočimi umskimi lastnostmi. Morda je nekaj športnika, nekaj intelektualca, morda duševni delavec in športni duh v eni osebi … vse je mogoče. Telesna gradnja, merjena takole od zadaj, je v antropološkem smislu displastična, nekaj med atletskim in pikničnim tipom, tuhtam in jo z urnimi koraki ubiram proti izložbi. Spomin na določeno kozmično simetrijo v njegovem izražanju, ki sem ga slišala v veleblagovnici me navda z novim vznemirjenjem, in srečo, da ni utvara, da hodi tu pred mano živ in stvaren, skrivnosten in dostojanstven. In jaz ga bom kmalu videla, morda celo spoznala, moram se le na hitro spomniti neke finte, da pritegnem njegovo pozornost, mrzlično razmišljam.
»Zadihaj, punca!« se vplete moja vest, ki sopiha poleg in ji večkrat spodrsne. »Saj ni utvara, da obstaja, domišljaš pa si, da to ima opraviti nekaj s tabo. Kaj bi pravzaprav rada od njega?«
»Rada bi videla njegov obraz,« dahnem, polna pričakovanj-a. Še morda deset, devet metrov … Moški medtem hodi, hitreje kot prej, medtem pospravi telefon v notranjost plašča in se za hip ustavi pred masivnim starim poslopjem, pogleda kvišku, predvidevam proti osvetljenemu oknu, ali v smeri hišne številke. Potem nenadoma stopi na prag in izgine v temnem vhodu.
Pet metrov, zaključim s štetjem, razočarana, žalostna, prikrajšana. Čutim praznino, ki bi jo na figurativni ravni lahko primerjala s trenutkom ugotovitve, da sem se znašla v napačnih nebesih. V misli mi priroma agalma, beseda nečesa neprecenljivo vrednega, večno skrivnostnega, ki je cilj mojih želja. Cilj vseh želja. In cilj želja vseh …
»Včasih izguba pomeni uspeh,« me vest previdno pogladi po roki. »In ti si … nekako zmagala.«
»Nisem,« trmasto ugovarjam, »in igrala bom, dokler ne zmagam.« Namenoma presliši mojo odločitev, pogleda na uro na moji roki in reče:
»Zdaj pa brž na terapijo!«

Ni komentarjev:

Objavite komentar