V zahodni družbi je v zadnjem času moč opaziti drastično
naraščanje družbene neenakosti, ki je posledica socialnega razlikovanja, le-to
pa narekuje neoliberalistična ideologija. Če torej sledimo družbenim premikom
opazimo, da postajajo tudi osnovne življenjske potrebščine takorekoč družbena
razslojenost. Ob tem se nam utrne misel o zgodovinski družbeni pogodbi; a ne o
prvi, ki je predstavljala oblikovanje posameznikov v združbo, ampak o tisti
drugi, tisti, ki je težila k zatiranju manjšin in podrejanju. Kajti politične
tendce današnjih razvitih držav so ravno na tej ravni in ravno s takšno topiko
prizadevanj – kot so bili nekoč monarhi, ki so družbeno pogodbo videli in
realizirali kot nekakšno pogodbo o oblasti.
Izvirna družbena pogodba se je pojavila že v antičnem času, in sicer v grški
politični opredelitvi, pozneje, v 17. stoletju pa se je oblikovala in
predstavljala dva načina družbenih združenj.
Pri prvi gre za združenje oziroma sporazumevanje več posameznikov, ki živijo v „naravnem
stanju“ (izraz je uporabil John w. Gouch) in se oblikujejo v organizirane
družbe.
Druga družbena pogodba pa predstavlja nekakšno
pogodbo o oblasti oziroma recipročno – pogodba o podreditvi. Pogodba o oblasti se je v
zgodovini pojavila prej, saj je predstavljala teoretični pristop monarhij, ki
so težili k zatiranju manjšin in podrejenih. Tako je imela družbena pogodba
funkcijo pri določanju (meje) moči oblastnikov. Pozneje je stopila v veljavo
bolj izoblikovana in naravnana, a ponovno v prid vladajoči monarhiji. John W
Gouch zgodovinsko idejo družbene pogodbe prepričljivo opredeljuje, tretira in
dokazuje, in sicer da je iz vidika tega izvirnega pravnega koncepta družbena
pogodba tesno povezana z nastankom modernih političnih družb, na področju oz.
ravni države, oblasti in družbe. Ta danes jasno opredeljena povezava se kaže v
novonastalih političnih strukturah, saj
se je samorazumevanje v največji meri oblikovalo v dogovorih in
razpravah zagovornikih in nasprotnikih le-te. Gouch trdi, da je »teoretsko
moderna družbena ureditev nastala pod patronatom političnega kontraktualizma«. V
svoji knjigi „Družbena pogodba, kritična študija njenega razvoja“ svojo
zgodovinsko pogodbeno teorijo oblikuje kot linearno, s klasičnim dramaturškim
lokom strukturirano zgodbo o vzponu in zatonu, življenju in smrti „junaka“
pripovedi ...
Ni komentarjev:
Objavite komentar