Upoštevajoč definicijo pojava tesnobe le-to lahko opredelimo
kot pojav negativnih posledic glede na naše odločitve. Vendar je tesnoba mnogo
več, sega tudi čez Freudovo trditev, ki pravi: »tesnoba je vozlišče, na katerem
se srečujejo najvažnejša in najpomembnejša vprašanja in je uganka, ki bi morala
bogato osvetliti vse naše duševno življenje.
Tesnoba je globoko segajoče občutje negotovosti in
pričakovanja nečesa nepredvidljivo neugodnega, občutek bojazni brez stvarnega
vzroka. Tesnobne motnje so povezane z biopsihosocialnimi dejavniki, ki
vključujejo tudi gensko dovzetnost posameznika. V teorijah psihoz se tesnoba
opredeljuje kot izvor osnovnega strahu, da nas bo »Drugi požrl«, se pravi, v
simbolnem smislu predstavljen strah pred zunanjim svetom. J.P. Sartre je trditev definiral malo
drugače, in sicer kot strah pred svobodo odločitve, od katere je odvisna naša
prihodnost.
Ljudje, nagnjeni tesnobnemu razpoloženju imajo nizko samopodobo in samovrednotenje, ki
predstavljata osnovo za kakovostno življenje, vendar tudi za obvladovanje
običajnih, vsakodnevnih nalog. Tesnoben človek se sam sebi zdi socialno
nesprejemljiv, je vedno v (neredko tudi paničnem) strahu pred družbeno sramoto,
pred spremembami, v položaju, ki je že sam po sebi problematičen. Kajti spremembe
predstavljajo premik, osebni in na ravni družbe, spreminjajoča se dinamika pa
predstavlja nekaj novega, drugačnega, ki ni vedno nujno vprašanje
napredka. M. Heidegger je tesnobo
lociral kot strah pred bližino smrti, torej kot nekaj zunanjega, kot neko
izvirno stanje; »vrženost v svet«. Vendar, ali ni smrt naravno ozaveščena
danost, sobivajoča z nami skozi
življenje? Ali od samega rojstva ne živimo v območju smrti? Zakaj se potem ne
bojimo in nismo tesnobni vedno; sleherni dan, sleherni trenutek? To dejstvo je odvisno predvsem od vsakega
posameznika posebej, njegovo zmožnostjo, načinom in močjo, da se s strahom pred
smrtjo spoprime in mu je kos. Premagovanje pa se kaže v zavzemanju pozitivnih
stališč; do dela, soljudi, narave. Predvsem pa v videnju sveta tudi s tiste
prijazne, privlačne - druge strani. Iz praktičnih izkušenj vemo, da se takrat, ko
življenje naplavi mračno misel, stanje
ali dejanje, radi sklicujemo na nemoč , saj smo se na tem svetu znašli brez
lastnega privoljenja, kar sicer povzroči bolj jezo kot tesnobo. A ta ji sledi. Tako
kot življenje, ki je, ne glede na razmere lahko lepo in produktivno, le
vzljubiti ga moramo znati, in sicer takšno kot je.
Tesnobe pa bi bilo dosti manj v primeru, če bi se znašli na
osamljenem otoku, saj v samoti na nas ne bi prežala družbena bremena, skrbeli
bi zgolj in le za lastni obstoj in se (naravno) bali kvečjemu le zanj.
Ni nenavadno torej , da so o tesnobi pisali eksistencialni
filozofi, saj je za človekovo eksistenco bistvenega pomena. Obliko, intenziteto
in razsežnost pa ji v širšem obsegu vsekakor krojijo družbeni tokovi. Oziroma družba
sama.
Ni komentarjev:
Objavite komentar