ali po sledeh
psihosocialnih učinkov
Šiljenje krize
vrednot
Nelagodje, ki ga tisti, ki so
seznanjeni z novo socialno zakonodajo občutijo, še zdaleč ni bežno, nasprotno, podkrepljeno
je z neprijetnim, s tesnobnim občutkom, saj
temelji zakona utelešajo preventivo
zoper izrabljanje sistema in ne
kot bi bilo razumsko sklepati iz samega imena zakona - preprečevanje siromaštva. A partikularno potezo glede podlage za
socialne reforme je postavil že zakon iz leta 2007, te, ki so pa vpete v novega,
nas nedvoumno nagibajo k misli, da ne gre za posodobitev socialne države ampak
za približevanje in vpletanje socialnih pravic delovnemu trgu, čemur se
Slovenija kot država članica EU sicer ne more izogniti, čeprav je jasno, da pri
tem sploh ne gre za modernizacijo socialnega modela . Res je, omejevanju
socialnih pravic smo se zavezali z lizbonsko pogodbo, ki opredeljuje strateško
politiko EU, v smislu stabilnosti in
konkurenčnosti evropskega gospodarstva. Res
je tudi, da neokapitalizmu, v svetu prevladujoči doktrini in definiranemu kot ekonomija elit, bistvo določa
globalizacija, ki temelji na soodvisnosti , transnacionalnih družbah in
korporacijah, ker pa se tudi Slovenija nagiba h korporativističnemu modelu
socialne države, je moč sklepati, da redistribucije bogastva v državi ni moč
pričakovati, torej splošne blaginje tudi
ne, ta bo ostala še naprej v rokah
elite. Elitistično okolje se je v
Sloveniji redilo že v času tranzicije, ko je nič hudega sluteči slovenski narod,
razklan na levo in desno razpravljal o teorijah različnih zarot, zdaj ta ista elita,
v histeričnem času vsesplošne krize, pod okriljem lastne ne-moči sega tudi v pravice socialno ogroženih. Pri
tem gre za posebno obliko lažnosti: ena stran vprašanja kaže na skrb za
pravično razdelitev socialne pomoči, na drugi strani istega vprašanja pa se
zrcalijo radikalne odločbe in določila,
ki (potencialne) prejemnike z izčrpnim preverjanjem stigmatizirajo in kriminalizirajo,
s ciljem, da le-ti pomoči ne dobijo. Torej se nam tukaj postreže odgovor na
povsem drugačni ravni, na tisti, ki vedno pluje proti svojemu prvemu odkritju: v
tem primeru k zgoraj omenjenemu nelagodju. Kajti, iz novih reform socialne
zakonodaje je zavelo po nadzoru, kot učinkoviti
vsebinski substanci, nadzoru kot (iz
totalitarnih praks preverjeni) bleščeči rešitvi, kot intenci tistih, ki so zakon oblikovali in
realizirali. Sicer drži, da zakonski okvirji nikoli ne zadoščajo za
zadovoljitev zahtev družbe, a socialni zakon bi vendarle moral presegati
zahrbtna naključja,i moral bi odsevati tisto refleksijo, ki jo poznamo kot
človečnost, le-ta bi morala zaljšati ljudi, ki so zakon ustvarjali. Toda tisti, ki na socialnih zarezah šilijo krizo
vrednot, zadrege takorekoč ne poznajo.
Ne rabimo oklevati ob razmišljanju o socialni ogroženosti,
saj je pojem samoopredeljujoč in nadvse aktualen, s sprejetjem novega
socialnega zakona še bolj, saj je ta prinesel in konsolidiral tudi vrsto
moralno spornih določil in tako samodejno pomaknil na rob nove družbene skupine,
čeprav v Sloveniji pod pragom revščine že zdaj živi približno 13% prebivalstva. Z obzirom na strateške cilje zaposlovalne
politike, denimo tiste, ki obravnava večjo fleksibilnost odpuščanja, bo ta izgon na družbeni rob le še
naraščal. Povejmo to v drugačni obliki: na podlagi novih zakonskih ukrepov na
področju sociale bodo bremena marginalizacije padla na pleča družbenih skupin,
ljudi iz višjega srednjega razreda: nove
brezposelne, nekdanje prejemnike
štipendij in otoških dodatkov (ki zdaj obojega ne bodo dobili), samske matere itn.
Občutki vsevidnosti
Z opredeljevanjem novih ranljivih skupin socialna zakonodaja
izumlja prostor za človekovo duševno
trpljenje in omogoča stanja, ki povzročajo posebne socialne pritiske ali
socialne omejitve, ki so okarakterizirane kot psihosocialne motnje. Logično
sosledje je iskati oporo v javnem zdravstvu. In bi bilo, če bi bilo
preprečevanje in odpravljanje psihosocialnih motenj vključeno v osnovno in
dodatno zdravstveno zavarovanje. Pa je daleč od tega. Kajti topika zakonodaje o
socialnem varstvu, v katero je vpeta uvedba novega javnega menedžmenta, zavarovanje
izključuje, saj takšna privatizacija storitev deluje predvsem v interesu trga.
Bolonjska shema izobraževanja temelji na zamislih tržnega
gospodarstva, njen cilj je, da po prečnih ulicah usposablja strokovnjake za
potrebe trga, pri čemer humanitarni poklici niso izjema. Tako na novo
zamišljene izobraževalne usmeritve na področju družboslovja, ki je dovolj obsežno
in prožno, da se je spremembam z lahkoto
prilagodilo (čeprav izjeme ne predstavljajo niti druge smeri oz. visokošolske ustanove – med
njimi tudi nekatere, ki služijo v javno dobro), usposabljajo kadre na področju
socialne politike, ki je čedalje bolj pod pritiskom trga, kar pomeni, da
bodo morali strokovno usposobljeni
kadri, denimo na področju psihosocialne pomoči svoje usluge nuditi po tržnih
zakonih.
To praktično pomeni, da bo na psihosocialnem področju še
dolgo zevala praznina, to pa je nevarnost, ki jo je treba takoj razglasiti za zaskrbljujočo,
saj ima duševna stiska, če se je ne lotimo pravočasno in celovito povzroči mučno, počasno odtujitev, ki ima
lahko usodne posledice za posameznika, kakor tudi širše. A država je nenadarjen
opazovalec, bolje rečeno, noče gledati, saj v celoti vzeto, pri ravnanju
državnega aparata gre vedno le za delovanje praktičnega uma, ki je edini
zakonodajen. Brez prisotnosti
sentimenta. Toda ta v ljudeh je. Vselej
blizu, morda prekrit ali zakrit, a ne
daleč. Še bolj kot jasen portret se čustvena
plat človekove narave kaže, ko se bivanje s tokovi družbenih dogajanj spreminja
na slabše, takrat posameznika, ki je ekonomsko in socialno nezaščiten ogroža še
življenje samo, v smislu telesnih in mentalnih sprememb, pri čemer je treba
izpostaviti vidik duševnega trpljenja (strah, depresija, anksioznost, žalost
…), pri čemer se spol kaže kot prediktivni dejavnik, kjer ženska glede na svojo tradicionalno
vlogo prej podleže stresu kot moški. Če pa je človek sočasno poražen še na drugih
vitalnih področjih, se pogosto zgodi, da zapade v vsesplošno psihosocialno
krizo, iz katere sam, brez strokovne pomoči ne more in ne zna najti izhoda. Od
socialne politike se pričakuje, da ima za zdravje kot družbeno definiran pojem
posluh in omogoči, če ne popolno psihosocialno oskrbo pa vsaj v določenih segmentih, sledeč primeru
dobrih praks v drugih državah EU (npr. Švedska, ki je upravljanje s
psihosocialnimi tveganji 8%). Nova reforma namesto te možnosti ponuja le kup novih ukrepov za preprečevanje
zlorab pri pridobivanju pravic do socialnih transferjev, kjer so vlagatelji v centrih
za socialno delo (CSD-jih) premerjeni s strogim očesom pravice ter preverjeni
in obravnavani na globalni ravni. In videni v vsevidni čarobni krogli. A za
vsevidnost zaposleni na CSD-jih ne potrebuje čarodeja, saj jim zakonodaja
omogoča obsežno mrežno bazo (ki zaradi megalomanosti trenutno sicer ne deluje kot bi morala, a
bo!), kjer o prejemniku socialnih pravic izvedo vse. Skoraj dobesedno. Toda, ker
je sistem sumničav tudi do sebe, je v nove socialne reforme dodatno uvedel še
načelo proste presoje, po kateri uslužbenec
v CSD-ju subjektivno razsoja o posameznikovi upravičenosti do socialne podpore.
Tudi po videzu prosilca sodeč. Če to ni dovolj, so še na voljo kontrolni obiski
na domu prejemnika pomoči. Kot kaže torej se bo zelo težko otresti travmatičnih
verig.
In končno se nam v vsem sijaju razgrne nevidni svet, ki
prekriva zemeljskega - agalma vsevidnega.
Le da smo za simbolno vrednost
objekta, v našem primeru socialnega zakona tudi dobesedno verjeli, da je
cilj naših želja …
Ni komentarjev:
Objavite komentar