20. jan. 2012

Recenzija: sencEsenc - Igor Bratož

Igor Bratož, Delo, Književni listi, 17. jan. 2007


Nova zbirka zgodb v Sloveniji živeče Slovakinje , pesnice, pisateljice in slikarke, druga v letu dni, nadaljuje z risanjem zloveščega ozračja, v katerega so ujeti povsem običajni ljudje, ki jim enostavno včasih prekipi in si privoščijo korak onkraj, namreč onkraj zakona, onkraj kodificiranih pravil, onkraj samonadzora. Izbruhi. Eksplozije, pospremljene s sentenčnimi komentarji oziroma odzadnjimi naslovi na koncu zgodb, ki pripovedovano postavijo v povsem drugačno luč od siceršnjega tona zgodbe. Ta slogovna posebnost v pisanju Zuzanne G. Kraskove je nekaj, kar bi bilo mogoče interpretirati na več načinov: pisec kratkega spremnega besedila Andrej Rozman sugerira, da »smrtonosno privlačnost« zgodb tudi zdaj dodajo sentenčni vrhovi zgodb, ki delujejo kot paradoks, kot ponovno videnje in doživetje pripovedovanega …« Odločiti pa se je težko, po kateri od teh poti je smiselno zaviti.
Kaj na primer - v zgodbi o brutalno maščevalnem rejencu, ki pride in tako rekoč razsuje svojega očeta, materi kot mimogrede nakloni prerezan vrat – lahko pomeni enigmatičen sklep, ki se bere dobesedno takole: »Po kolenih – bo senca manjša.« ? Ali pa v zgodbi o katoliškem duhovniku, ki mu deklica z žogo izbije iz rok sendvič, on pa se odloči, da ji pravzaprav ne bo pomagal, ko se utaplja, kjer se končna misel bere: »Ne med angele. Med mrliče. Da bomo ponovno vstali.« Takih in podobnih avtoričinih domislekov ne morem pri najboljši volji popredalčkati nikamor drugam, kot v bližino posebne ironije. Človeškemu stanju, kakršno v zgodbah različnih protagonistov pač je, se avtorica ne posmehuje naravnost, njihovim sfiženim eksistencialijam se skoraj dobrodušno muza, lahko si med branjem mislimo, da jih še kako dobro razume, a ostrina pripovedovanega se ob tem niti najmanj ne skrha. In to je posebnost njene proze, pri brskanju tako po najbolj odvratnih človeških izmišljijah kot po upanjih, ki se morda ne bodo nikoli uresničila, ohranja posebno pripovedovalsko držo, njena ironija je na prvi pogled hladna, pa vendar razkriva, da se je vsakršno trpljenje in vsi grehi enostavno dotikajo, da se zna odzivati nanje in noče ostati le brezdušni opazovalec. Po tej plati je njena nova zbirka zgodb še bolj strastna kot prejšnja. Nemara pa s tem v zvezi tudi delni premik v fokusu zgodb: zdi se, da se nekako razpirajo in nočejo fascinirati le z osupljivimi naključji, prej učinkujejo kot posebno tkanje, ki poskuša izrisati dokončnost, patetično rečeno slehernikovo usodo. In zato so se usmerile k univerzalnosti in oddaljile od naključnosti. Vse se zdi tako zares in nevarno, da je že moreče verjetno. Svet je preprosto povsem iz tira in nikogar ni, ki bi zmogel kaj popraviti. Zgodbe Zuzanne Govednik Kraskove o tem poročajo, suho in z vzvišenim humorjem, ki pa se noče razvezati v krohot. To so zgodbe, ki rišejo trpko grimaso in izzvenijo v tišino. Branje, ki si ga boste vsekakor zapomnili.

Ni komentarjev:

Objavite komentar