Ko se je s pojavom humanizma v šestnajstem stoletju
spremenilo tudi stališče do delikta in njegovih storilcev, se je temu
prilagajala tudi oblika javnega kaznovanja, skratka, humanizem je vplival na spremembo kazenske zakonodaje,
ki je bila milejša do storilcev kaznivih dejanj. Današnja globalna družba pa že po svoji naravi
– zasnovani na individualizmu, se pravi, tekmovalnosti in povzpetništvu,
proizvaja optimalne pogoje za delikventne pojave oz. dejanja. Tako je zaprtih
vedno več ljudi, ki bremenijo državni proračun oz. povečujejo delež javnih
financ. Zato se v naši moderni družbi
uvajajo nove oblike prestajanja kazni. Gre za manj nasilno formo
kaznovanja delikventnih oseb, ki uvaja
alternativno prestajanja zaporne kazni – javno-koristnih del oz. alternativnega
dela za dobrobit družbe. To možnost je uvedel tudi slovenski Zakon o kazenskem
postopku, takšna rešitev in izsledki raziskave pa kažejo, da ta način
prestajanja zaporne kazni pozitivno učinkuje na prestopnike, obnese pa se tudi
iz fiskalnega vidika. Za alternativno
kazen lahko zaprosijo storilci lažjih kaznivih dejanj, pri nas se v manj
kriminalno dejanje štejejo med drugim tudi gospodarski zločini, ki jih
zagrešijo tako imenovani tajkuni, čeprav bi njihova kazniva dejanja komajda
označili kot lažjo kriminaliteto. Namreč zaradi njihovega delikventnega
poslovanja stopnja brezposelnosti narašča, z njo pa se naglo dviguje tudi
stopnja revščine in z njo število ranljivih skupin. Marginalcev. Osebno menim,
da bi bilo potrebno to posebno obliko (dokaj novodobne) kriminalitete
opredeliti kot hudo kaznivo dejanje in tranzicijskim goljufom odmeriti višjo kazen, nikakor pa ne alternativne.
Seveda, če se ozrem na besede W. R. Churchilla, da se humanost in napredek družbe zrcali ravno v odnosu do kriminalcev in
izvrševanja kaznivih dejanj, moje
mnenje izzveni morda zastarelo. A v prejšnjem stoletju, ko je te besede
Churchill izrekel, tajkunov ni bilo, če pa so bili, družbe še niso ropali.
Ni komentarjev:
Objavite komentar