24. mar. 2014

PRE_VEČNOST (roman v nadaljevanjih)



***

Prerivam se skozi vhod mega centra, ljudi se tre, kar (vsakič znova ugotavljam) mi ni ravno po godu, a ura je zgodnja in novi izdelki, nove kolekcije, nove možnosti nakupa kličejo, če se torej ne podvizamo, jih bo odnesel kdo drug. Po nizki in ne ravno po nizki ceni. A za vsako ceno. Kajti pri nakupovanju gre za željo po novem, za nagrado, za nadomestek, predvsem pa za izpolnitev globoke zevajoče praznine. Tega pa nočemo. In če hočemo biti izpolnjeni, hodimo v koraku sebi enakih, ta korak je usklajen, odločen in visoko stremeč - k istemu cilju. Potegnem torbico, ki se je zagozdila med telesi, a ne pomaga, moram kar steči za množico, močneje povlečem roko, ki stiska ročaj, saj jo roj tako rekoč odnašata s seboj. Torbica v loku švigne kvišku in zadene mlado dekle poleg. Zamrmram oprostite , čeprav ne pričakujem odgovora in zavzeto rinem naprej. Moja vest pa ves čas (ne z mano) tik ob meni. Čeprav je sama sebi neštetokrat prisegla, da z mano tja več ne bo hodila, očitno je ugotovila, da mi ni zaupati.
Sem notri. Opojen vonj novega me za hip hipnotizira, blažen nasmešek obsije moj obraz, začutim ščegetanje v želodcu, mravljince v prstih, znane ljubeče občutke, ki omogočajo le in samo en odgovor – nakupovanje. Možnosti, da vsaj nekaj ne bi kupila NI. Neko malenkost, drobnarijo, nekaj novega, za dobro počutje, darilce sebi (če mi sčasoma ne bo všeč, ga vedno lahko podarim komu drugemu). Je možna bolj preudarna odločitev? Ni, si odločno prikimam, medtem ko moj pogled zavzeto išče novost, ki bi bolj kot ostale pritegnila mojo pozornost. Vso telo mi pomaga, oči, noge, roke, srce … Vest pa ne. Vsakič, ko se zaženem h kateri od polic z izjemnimi novimi kolekcijami oblek, me diskretno pocuka za rokav, pri parfumih pa vztrajno viha nos, češ en sam kič. Zlasti, ko vidi ceno. Ampak jaz sem močnejša, bolj odločna in bolj dosledna. Pa tudi zvesta. Saj si prodajalka predano prizadeva nekaj prodati. Ravno tako kot jaz, ki si prizadevam nekaj kupiti. Le z eno majhno razliko v tej travestiji pravic, je ona, ki je v središču zaposlena, lahko upravičeno užaljena (in vedno je), če ji ponujenega izdelka ni uspelo prodati, za kar, logično, krivi stranko, ki amortizira nakupovalna tla zastonj. Tako da že iz moralnega vidika moram vsaj nekaj kupiti. Ampak ne da bi me kdo v to prisili, si dopovedujem, sama si to želim. Če sem tam ...
Medtem pa je moja vest neutrudna; skrajnje neolikana in nadležna. Preži na vsak moj korak, me cuka, suva, zavija z očmi, tudi če se le nedolžno spogledujem z artikli, če jih le ovohavam ali otipavam. Zato se odločim, da bom temu mrcvarjenju naredila konec. Čeprav si nisem čisto na jasnem, kdo v resnici napada požarne zidove …
Odločno se povzpnem v najvišje nadstropje, kjer nakupovalne mrzlice ni čutiti, ker so izdelki dražji in finejši (tisti, ki so se nekako izmuznili globalizacijskemu ciklu, a ne globalizaciji) in zaplavam med razkošjem vonjev modnih okusov. Vest se seveda prime za glavo in šele zdaj jo zapeče v duši, kar kaže tudi navzven, za hip lovi sapo, preplavlja jo val vročine, ob čem vidno zardeva, pod pramenom las na čelu pa začuti kaplice potu. Deluje osramočeno. Očitno se ima za nesposobno, ničvredno, nekoristno. Ko se zbere, prekriža roke in me molče, a pozorno opazuje. No, končno, si oddahnem, takšna mora biti potrošnikova vest, molčeča. in razumevajoča. Navsezadnje, krog potrošnje in proizvodnje se ne bi nikoli zgodil, če ga ljudje ne bi potrebovali ... No, vidiš, kako je vse to logično, presojam in diskretno prišepnem vesti ob meni, ki se kot žabec iz muppet show-a, vznemiri in neumno zareži. Tragikomično. Ti boš meni … mrmram, lahko bi vsaj hlinila (!) in načrtovala najino skupno prihodnost, to vsi počno, zatrdim in se napotim k moško-ženskemu oddelku. Medtem me prešine, da unisex lahko pomeni tudi nekaj drugega, denimo spolno slepoto …
Potem se je zgodilo.
»Že misel, da se takšni bodo rešili, je spodbudna … tudi če … sploh če je videti, da nimajo najmanjše možnosti … Ne, v takšnem primeru se niti prestrašiti ne morejo … jasno … odvisno od kod prihajajo, ali so iz legla volkov, ali pa so levjega rodu … to je razlika … ali podobnost ... A, tako praviš? … Drži, ampak nekateri ne znajo zmagati, ker jim to še ni bilo treba … kak … orko … li.«
Sunkovito se obrnem in se zastrmim v hrbet moškega za sabo. Nekaj v njegovem zamolklem glasu, ki sem ga slišala le med zvoki vsiljivega refrena neke pop melodije, ki se je razlegala po nakupovalnem središču, je v hipu imelo vso mojo pozornost. In povzročilo nedoločeno vznemirjenje. Najprej na duševni ravni. Pozneje sem tuhtala, da so bile besede tisto bistvo, ki je zvenelo dovolj močno, da je zameglilo nakupovalno strast. Glas pa me je spomnil na nekakšen medij, ki sem ga nekako tako tudi slišala – skrivnostno, nejasno in v presledkih. Moškega za sabo sem čez ramo na hitro premerila – od glave do pet (dobesedno). Po sorazmerno prožnih, a pretehtanih gibih sodeč, sem sklepala, da je preudaren, po višini ramen pa da je nekje srednjih let. Oblečen je bil v daljši temno-siv plašč in sive, na gubo polikane hlače. Izpod črne modne baretke pa so se kratki prameni črnih las pobalinsko dotikali dvignjenega ovratnika plašča. Ovratnik pa je na dvignjenem zadnjem delu imel nenavaden vzorec (ali se je to meni le dozdevalo), sestavljen iz sivo- temnomodrih kvadratkov, ki so spominjali na labirint. Pete njegovih čevljev so mi, dokaj izkušeni modni poznavalki, dale vedeti, da gre za drag izdelek, kupljen, bolje rečeno, narejen pri skrbno izbranem čevljarju. V nekaj sekundah mi je uspelo zdetektirati le teh nekaj podrobnosti. In to le čez ramo. Od zadaj. Aja, moški je kupoval kravato. Več pa mi ni bilo namenjeno videti, le slišati. Kar sem slišala pa je bilo vredno slišati. Ali pa ne, sodeč po moji skaljeni strasti po nakupovanju.
»Sreča je že, če človek preživi svoje napake … in še odpustiti si mora … ker meri … tako nizko … seveda … ja, ampak mi to naredimo … druga … če …« glas je slabel, se izgubljal, zamiral, moški se je z odločnimi, dolgimi koraki napotil proti dvigalu, pritisnil gumb in čakal, medtem pa s slušalko na ušesu strmel, predvidevam v svoje drage čevlje, ne da bi se zmenil za dogajanje okoli sebe. Ne da bi enkrat samkrat pogledal okoli sebe. In ne da bi se ozrl … Ko je njegov hrbet izginil za vrati dvigala, so se me lotili tudi drugačni, povsem razložljivi občutki. Konkretno hrepenenje. Njegov odhod sem začutila kot izgubo drage osebe, ki za sabo pušča neizpolnljivo praznino. Preplavil me je nevaren občutek nemoči, absurdnih želja, ki so prevladovale v mojem trenutnem razpoloženju; pogrešala sem ga, on pa mene ni, saj me ni mogel, ker me poznal, niti opazil me ni, saj ga očitno ni zanimalo širše socialno okolje. In ravno zaradi njegove očitno uspešne samoaktualizacije, indiferentnosti in trdnosti, ki jo lahko izoblikujejo le čustveno stabilni temelji, sem bila nenadoma zelo našpičena In ljubosumna. Na njegovo vzvišenost, nezainteresiranost in ignoranco. Ker jo je s takšno lahkoto nosil in trosil naokoli, po nas poražencih in navadnežih.
»To ljubosumje bi bilo smešno le tistemu, ki te ne pozna,« se je oglasila moja vest.
»Štima,« kislo odvrnem, ker se mi ni ljubilo prerekati še z njo.
Tudi osupla sem bila definirano in konkretno; zakaj neki mi v glavi odzvanjajo njegove skoraj neslišne besede, zakaj me je komajda slišani glas tako vznemiril? Je to glas, ki mi dokaj naglas pravi, da ukrepam, ker bom nekega dne umrla? Kdo pa ne bo? In zakaj je naenkrat izginila strastna intenca nakupovanja … Je zašla? Tu nekje, v nakupovalnem središču mora biti, ni mogla priti daleč … Moja ljubka strast, ki me je že neštetokrat rešila duševnih favel, obubožanega razmišljanja … Ozrem se okoli, stikam in iščem, ampak je ne najdem ...
»Strast, ki te vedno znova ubija. In vsakič v bolj vitalen organ,« je pripomnila vest.
»Kaj torej sledi? Za začetek ti predlagam strel v koleno,« pikro odvrnem in se tudi sama napotim proti dvigalu. Pri izhodu vseeno kupim neko malenkost, metaforično darilo za … nekoga pač.
Resničnost je čedalje manj pomembna. In začenja me skrbeti, začenjam dvomiti, da se bo vrnila …
»Če mene vprašaš, prva in edina izbira je - psihoterapija,« se namuzne vest. »In tam reci, da je nujno.«
»Pa te ne,« siknem. »Takšno kot si ti bi si želela le pri partiji pokra. Takrat se oglasi.«
»Še to!« vzklikne. Zaskrbljeno me pogleda, potem pa me pokroviteljsko potreplja po rami. »Terapije so dandanes trend. In zelo nujne.«
»To si ravnokar rekla,« zamahnem z roko in hlastnem po svežem zraku. »Vendar nimam namena sodelovati v lastni zasedi. To bi bila le manj očitna oblika razpada.« Urno se odpravim vzdolž ulice, vest pa sopiha in me komaj dohiteva. Vidim, trudi se najti besede, ki bi me prepričale o neizogibnosti njenega predloga.

Ni komentarjev:

Objavite komentar