Wal-Mart, največja trgovska korporacija na svetu se je
zgodila po drugi svetovni vojni v Arkansasu, v ZDA, ki jo je začel Sam Walton. Začel
je po sistemu franšizne prodaje, kar predstavlja poseben sistem trženja blaga
ali storitev temelječem na tesnem sodelovanju med pravno in finančno ločenimi
samostojnimi podjetji, v skladu s franšizorjevim načrtom. Ta franšiza obvezuje
vsakega franšizija, da uporablja njegovo ime ali trgovsko znamko, poslovne in
tehnične metode, sistem postopkov in druge pravice. Franšizor pa jim pri tem
zagotavlja stalno poslovno in tehnično pomoč, tako kot je navedeno v medsebojni
pogodbi.
Trgovina je temeljila na zelo nizkih cenah in se izkazala kot
zelo uspešna in kot posledica takšnega uspešnega poslovanja je kmalu nastala
veriga podobnih trgovin, v začetku šestdesetih letih prejšnjega stoletja pa so
nastali tudi prva diskontna središča, kjer poteka grosistična prodaja blaga, ki
jo poznamo pod ponarodelim izrazom – trgovina na debelo.
V poznih osemdesetih letih prejšnjega stoletja se pojavijo
prve veletrgovine, kasneje, po smrti Sama Waltona (1992) je njegova tržna
veriga raste in se vse bolj razvija.
Wal-Mart je danes lastnik velikih podjetij, kot so General
Motors, Exxon, General Electric in mnogih drugih, na začudenje mnogih, ki so
dvomili v uspeh trgovca iz lokalnega
okolja s skromnimi začetki. Danes njegovo velikost določajo z velikostjo
Saudske Arabije.
Wal-Mart ima danes svoja trgovska središča po vsem svetu,
skupaj pa ima zaposlenih več kot 2 milijona ljudi. Predstavlja do 3% BDP v ZDA,
skupni prihodek letno pa znaša približno 350 milijard dolarjev, od katerih je
dobiček približno 10 milijonov dolarjev.
Wal-Mart korporacija prakticira centralizacijo
distribucijskega sistema, ki pomeni tudi brez-papirno poslovanje, kajti operira
s podatki o pretekli prodaji, zalogah, naročilih ter napovedih prodaje, ki
koristijo tako trgovcu kot dobavitelju. Shranjevalna skladišča danes v
Wal-Martu predstavljajo logistična središča oskrbovalne verige, kjer so
opremljeni z navigacijskimi napravami, z namenom sledljivosti in lokaciji
blaga.
Wal-Mart vsako
leto načrtuje odprtje čez 200 novih veletrgovin (z določeno kvadraturo –
povprečno 50000 kvadratnih metrov) in nekaj deset centrov za tako imenovane Samove člane kluba ter nekaj čez sto mednarodnih družb, čigar namen je odprtje
trgovskih središč in prevzemanje drugih družb.
Zaradi velikega vpliva na druge trgovske družbe in
spornega odnosa do zaposlenih in slabih pogojev dela se ta trgovinska veriga
s svojim modelom dela smatra za sporno in nehumano ter je ena najbolj
pomembnih tem razpravljanj svetovne trgovske sindikalne organizacije. V
začetku tega meseca je bilo v Ženevi zasedanje Izvršnega komiteja prej
omenjene organizacije, kjer je bilo govora predvsem o nizkih osebnih
dohodkih, ki so zaradi strateških ciljev Wal-Marta – se pravi, nizke cene in
biti dobičkonosen je mogoče le pod pogojem, če se delavce plača manj – ki so
nižji kot kjerkoli drugje v podobni branži (kar konkretno pomeni 31% manj).
Velik problem
predstavljajo tudi »prisilne nadure«, ki jih običajno delodajalci zaposlenim
ne izplačujejo, zato se zaposleni združujejo in s skupnimi močmi po sodni
poti dosežejo, da se jim ure izplačajo.
Zdravstveno
zavarovanje delavce, ki bazira na nekakšnem privatnem, nesindikalnem
Wal-Mart- ovem zavarovanju zanaša 45% plače delavca, ki je pogojeno s 34 urami dela tedensko, da
bi bil do zavarovanja sploh opravičen. Zato ne preseneča, da le približno 40
odstotkov delavcev plačuje zdravstveno zavarovanje, pri čem je povprečna delovna
storilnost približno 65 odstotna. Ta fenomen omogoča Wal-Martu, da del
dobička eksternizira oziroma prenaša v javne, se pravi državne sklade. Saj
delavci, nezmožni plačevanja zdravstvenega zavarovanja v podjetju, kjer so
zaposleni, iščejo zdravstveno pomoč prek državnih skladov, se pravi na račun
davkoplačevalcev, pomoč, ki bi jo morali dobiti prek svojega delodajalca.
Poseben je tudi
pristop iz vidika lojalnosti oziroma pripadnosti podjetju, in sicer, vodeči
zaposleni skrbijo, da so vsak dan v tesnem stiku z zaposlenimi in jim dajo
občutek pripadnosti in s tem (popolne) odgovornosti do podjetja.
Ena od negativnih
potez Wal-Martovih strategij je tudi izguba delovnih mest (povprečno dve novi
delovni mesti terjajo tri stara delovna mesta v manjših trgovinah).
Tudi feminizacija
poklica predstavlja velik problem v obravnavani trgovski verigi. Dve tretjini
žensk predstavlja število vseh zaposlenih v Wal-Martu, vendar so le-te
plačane manj od moških sodelavcev in zato ne preseneča, da so najodmevnejši
sodni procesi v ZDA, v smislu kršenja temeljnih človekovih pravic ravno
procesi, ki so jih in jih še vedno v zadnjem desetletju iščejo nekdanje
delavke Wal-Marta.
Žal, takšen model
poslovanja so posnemale trgovske korporacije
po vsem svetu, ki jih neoliberalna družba ozakonjuje in celo
zapoveduje. Tako je skrb za izkoriščanega posameznika in njegove pravice
prepuščena le njemu samemu, čeprav ta pravica v najbolj pogostih primerih
sloni le na napisanih uradnih listinah
in njihovih dragih zagovornikih, čigar usluge si tako imenovani »mali
človek«, iz zgoraj omenjenih razlogov
ne more privoščiti.
|
Ni komentarjev:
Objavite komentar