V sterilni bolniški sobi poleg postelje tiho sedi ženska
srednjih let. Sedi in strmi v speči obraz na blazini. Ta izžeti, od pomirjeval
umirjeno obraz je obraz njenega osemnajstletnega sina Jana. Jan skoraj neslišno
diha. Verine oči pa nazorno izražajo skrčeno žalost. Tudi strah pred njenim
izbruhom. So trenutki, ko se ji zdi, da je ta žalost nevzdržna, potem ji uspe
zopet zajeziti. Strniti. Sedi poleg postelje bolnega sina in čaka, da jo
bolečina stre. A se ne zgodi …
Namesto tega začuti grozo, ki jo začutimo ob valu spominov v
nepravem trenutku. Teh spominjanj se najbolj boji, ker živijo z njo, v njeni
glavi. Kot sovražniki in prijatelji hkrati. Prepozno je, ne more jih več
zajeziti; se že spominja. V tem neprimernem trenutku zbeži v neobstoječo
stvarnost.
Neskončni zeleni pašniki okoli hiše, obdane s košatimi
drevesi. Najlepša med njimi je stara jablana, ki obrodi sadeže z najbolj
omamnim vonjem. Mogoče zato, ker oče vedno govori: »Nikoli ne škropim teh
jabolk, greh bi bil uničiti to izjemno delo narave.«
Vera je Verica. Majhna deklica, ki ne razume, kaj to pomeni,
a če oče pravi, bo že držalo. Oče ve, kdaj je treba krmiti živino in koliko ga
država goljufa pri denarju. Ve tudi, kaj je treba kuhati, za vsak dan v tednu
posebej. Najbolj osupljivo pa je, da natančno ve, da natančno ve, kdaj je treba
nehati gledati televizijo in kdaj brati. Oče je pameten kmet. Pogosto reče:
»Hvaležni smo lahko že zato, da imamo oči, ušesa in nosove.« Mati ga občuduje
in skrbi, da je zadovoljen. Zato je vse čudovito in skladno z drevesi. Tako
odrašča tudi Verica. Skladno z zeleno travo svojih sanj.
Neskončno zeleni travniki okoli hiše, obdane s košatimi
drevesi. Jablan, najlepša med njimi, ki diši v svet. Pod njo odraščajoča Vera s
debelo knjigo na kolenih. Študira gestalt. In vse ostalo. Študira psihologijo
in vse ostalo. In vse ostale. Srečni časi …
* * *
Vera stoji pred nočnim oknom svojega stanovanja. A v steklu
se ji srečno nasmiha še ena Vera. Njen sluh pa je izostren le za zvoke iz
otroške sobe. Njeno srce bije le za majceno bitje v njej. Materinstvo pri
štiridesetih … Po vsem prestanem trpljenju, po obupu, da nikoli ne bo mati.
Toliko strnjenih muk. Zdaj ve, zakaj. Trdno in sebično se oklepa otročka. Samo
njen je! Pridobiva nek živalski čut; vedno pripravljena na skok. Na obrambo.
Zaščito. Pozablja na duhovno razsežnost. In pozabljanje deluje. Spodbuja del
osebnosti, ki vedno pleni.
Jan odrašča. Je ljubek fantek. Vera mu podarja ves svoj
spanec. Vse, kar potrebuje, in vse tisto, česar ne. Dozdeva se ji, da njun svet
drvi skozi vesolje med zvezde, ki so vse bolj dosegljive. Za njenega otroka.
Sploh se ji ne zdi, da bi bil ta svet neresničen. Da le čuti meso svojega
otroka. In usliši vse njegove želje. Otrok pa je nadarjen; sprehaja se ji po duši. Z dovoljenjem. Pa tudi brez
njega. Potrebuje to in ono, potrebuje vse. In, kdo mu bo to nudil, če ne ona?
Študijsko znanje gre k vragu, ko jo milo in proseče pogleda. Toliko strnjene
sreče! Zdaj ve, zakaj.
Jan je ugotovil, da preživetje pogojuje zunanji svet, ko je
spoznal prvo človeško trpljenje. Ko se je začel spraševati o smislu življenja.
To ga le začelo moriti že zelo zgodaj. Ker je bil bister in pameten. In
naveličan. Nujno je želel nekaj spremeniti. Nemir na gladini … Tega nenehnega
vznemirjenja ni mogel z nikomer deliti.
Njegove vrstnike je zanimalo vse kaj drugega kot to, zakaj so. Občutek je imel,
da njegovega sploh ni bilo ali da je njegov prihod slovo. Zaradi te drugačnosti
je postajal vse bolj zagrenjen, priklenjen k modrosti. Bral je, bral in tuhtal, zaklenjen v svojo
sobo in vase. Hudo je bilo že to, da ni maral ljudi in se jih je bal, kaj šele
občutek, da je nekako obtičal v času. Spoznal je, da sebe v njem uresničuje s
samouničevanjem. In tako je nevede zapadel v najhujšo obliko odvisnosti – v začaran
krog časa. Kot bi v njem potoval tako, da sebe ni mogel in ni imel kje
ustaviti. Kljub zloščeni materini ljubezni mu ni uspelo ubežati. Ali prav
zavoljo nje. Potoval je sam. Srečen ravno ni bil, le nekako nenavadno
samozadosten. Vera pa mu je še naprej nudila vse.
* * *
Nekega dne, ko je za vrati že čakala pomlad, se je njegovo
telo zgrudilo. Kot bi izgubilo funkcije za uporabo. Zavedel se je šele v
bolnišnici.
To je bila zanj prava temnica. Ljudje in ljudje … Povsod.
Anamneza, nadaljevanje z neskončnimi pregledi, mučne, boleče
preiskave. Diagnoza: smrt. Smrt, ki je pogojena z darovalcem. Ta nova
brezpogojna odvisnost od zunanjega sveta je bila zanj največja muka. In ni
poznal načina, kako bi se je znebila. Bila je hujša od bolezni.
Prav nič ni bilo odvisno od njega. Sprejeti odločitev o
darovalcu ali ne sprejeti? Odločil je zdravniški kodeks. Šlo pa je samo zanj.
Tujec je reševal njegovo telo, neodvisno od njegovih želja. Nihče ga ni
vprašal, ali to sploh hoče. Če noče, še manj. Še več; tisto drugo za zdravstvo
sploh ni bilo sprejemljivo. On pa tega krutega dejstva ni znal sprejeti.
Vera, pomagaj!
Glede na prekletstvu podobno stanje v katerem se je znašel,
je Jan sklepal, da se nima smisla držati formalnosti. Tudi sicer je bil
prevzeten, kar so mu drugi vedno očitali. Nikoli ni ugotovil, zakaj, a tega ni
dobro prenašal. Sedaj, ukleščenemu v bolezni pa se mu je nazorno izrisalo
dejstvo, da z vesolja tega že ne bi videli. Nedolžna najstniška fraza, bi
površno rekli …
Jan je v bolnici spoznal še nekaj. Vera ne dokazuje boga ...
Presaditev kostnega mozga torej. Zdravnik je v okvirih
zdravniške etike uporabil (ne)obetavne besede, da se mora na primernega
darovalca čakati, kar je običajno.
Sledilo je čakanje … Mukotrpno in ubijajoče. Bolezen je
medtem shirala njegovo telo. Tehtal je toliko kot količina bolezni, kar je
pomenilo, da bolezen z njim vred najeda samo sebe. Skrajno ponižujoče žretje.
Že izgovorjeno ime bolezni je iz oči drugih jasno opozarjalo
na navzočnost odhoda. Na videz sočutni, a zarezani pogledi so sčasoma dodobra
načeli njegovo samozadostnost. Ob njih je čutil le njihov strah, šepet njihovih
misli: »Bog, kaj če se to zgodi mojemu otroku … Meni!« V resnici so bile vse te
oči vredne usmiljenja. Lovorika za človeško nemoč.
Njegov duh pa je, prav zavoljo njih ostal neomajen.
Ugotavljal je, da ga tuje tvorbe v njegovem telesu čudežno
utrjujejo. Zagotavljale so mu prednost pred vsemi. Z njihovo pomočjo je
premagal negotovost. Sčasoma je torej bolezen sprejel. Podpirala je njegovo
odločitev; možnost odrešitve. Ni potreboval ne tolažbe ne zdravja. Bil je
bolezen v vsej njeni veličini.
Pogosto je skozi priprte veke opazoval Vero. Njene boleče
nasmehe, prežete z grozo pred tem, kar bo prišlo, in obupom nad tistim, česar
nikoli ne bo. Njene oči, ki so s težavo odtrpele njegov pogled. Začutil je, da
prav skoznje gleda v brezkončnost.
Čas pa je v svojo negibnost goltal mesece, tedne, dneve …
Jan leži v svoji postelji in opazuje Vero. Sedi poleg njega
in v roki drži odprto pismo iz bolnišnice z zloslutnim sporočilo: »ni še
primernega darovalca«. Zdaj je njena bolečin skrita sama v sebi. Zato je
najbližja in najpristnejša. Nikoli sprejeto dejstvo na njenem obraz pa kljubuje
zmagi uničenja.
»Na dnu sem, mama,« načne Jan neštetokrat nedorečen pogovor.
Njegov glas je izsušen kot njegovo telo, ki nedvomljivo kaže, da je sestavljeno
iz okostja. Njegove besede pa so trdne in odločne.
»Ne morem biti globlje! Imam le še svojo odločitev… Če mi ne
boš pomagala ti, bom to storil sam,« brezpogojno zaključi in pogleda proti
oknu.
Po Verinih licih s e v kotičke ust stekajo solze. Tega ne
sme dopustiti. Da beton izmaliči njenega otroka! Vsak delček njenega telesa
boleče drhti. Razsodnost in upanje pa neusmiljeno mirujeta. Še bolj neznosno
negibna kot med prejšnjimi pogovori. Odločitev bruha na površje. Mora mu
prisluhniti. Vedno mu je. Kdo bo, če ne bo ona. Ali zmore še? Ne zmore več. Ne
zmore več gledati sinovega trpljenja. Zre le v njegovo odločitev. Zlovešči del
nje zakriči, tisti drugi, poraženi, molči …
Jan jo opazuje. »Nič in nihče v času ni vreden solza, mama.«
tiho reče in zapre oči.
Zavest sinovega pogleda je tako močna, da Vera ne joče več.
Bolečino stisne med zobe in shrani občutek. Vstane, stopi k omarici z zdravili
in vzame stekleničko. Odpre jo in vanjo vbode injekcijsko iglo. Posrka vsebino.
Vrne se k postelji in ne da bi ga pogledala, ljubeče vzame sinovo roko v svojo.
Z iglo prodre skozi tanko kožo v žilo in vbrizga vsebino. Potem skrbno pritisne
košček vate na predrto mesto. Sede na posteljo, držeč sinovo roko v svoji. Opazuje njegovo enakomerno dihanje. Njegov
obraz še nikoli ni bil tako spokojen. Na njegove ustnice se je izrisal nasmeh
polzečih sanj.
Spanec njenega sina še nikoli ni bil tako tih.
Vera se zave, da zločin postaja njeno osebno dejstvo. Da bo
odvisna od tega, kar zanjo sploh zločin je. In od prirejenega spomina, kjer si
je odsekala roko. Zave se, da mora um ohraniti v enoumju, prekriti z njim strah
in grozo. V pravem spominu pa poskušati ohraniti občutek spokoja,
zarisanega na Janovem obrazu, ki se
dotika vesolja in ga Jan nepreklicno odnaša s seboj. S seboj pa ne more vzeti
poslednje, neizbrisane, neizmerne, neizrekljive bolečine. Na srečo …
Telefon zvoni, a sprehod po slišnem je ne vznemiri.
Sproži se odzivnik
»Pozdravljeni, doktor Mern pri telefonu. Jan, dobili smo
primernega darovalca zate! Čim hitreje naj te pripeljejo sem, v bolnišnico! Lep
pozdrav.«
V Verinih očeh se zrcalijo rdeče solze …
Ker sem podla, si ne
želim opraščati.
Ni komentarjev:
Objavite komentar