AGALMA VSEVIDNEGA
Šiljenje krize vrednot
Nelagodje, ki ga tisti, ki smo
seznanjeni z novo socialno zakonodajo občutimo, še zdaleč ni bežno, nasprotno, podprto
je z neprijetnim, s tesnobnim občutkom, saj
temelji zakona utelešajo preventivo
za preprečevanje izrabljanja sistema in ne kot bi bilo razumsko sklepati
iz samega imena zakona - preprečevanje siromaštva. A partikularno potezo glede
podlage za socialne reforme je postavil že zakon iz leta 2007, tiste, ki pa so vpete
v novega, nas nedvoumno nagibajo k misli, da ne gre za posodobitev socialne
države ampak za vpletanje socialnih pravic v delovni trg, čemur se Slovenija
kot država članica EU sicer ne more izogniti, čeprav je jasno, da pri tem sploh
ne gre za modernizacijo socialnega modela. Res je,omejevanju socialnih pravic
smo se zavezali z lizbonsko pogodbo, ki opredeljuje evropsko strateško politiko,
v smislu stabilnosti in konkurenčnosti gospodarstva. Res je tudi, da neokapitalizmu, v svetu prevladujoči doktrini in definiranemu kot ekonomija elit, bistvo določa
globalizacija, ki temelji na soodvisnosti, transnacionalnih družbah in
korporacijah, ker pa se tudi Slovenija nagiba h korporativističnemu modelu
socialne države, je moč sklepati, da redistribucije bogastva v državi ni moč
pričakovati, splošne blaginje tudi ne, to bo še naprej krmarila samooklicana elita. Elitistično
okolje se je v Sloveniji redilo že v času tranzicije, ko je nič hudega sluteči
slovenski narod, razklan na levo in desno razpravljal o teorijah različnih
zarot, zdaj ta ista elita, v histeričnem času vsesplošne krize, pod okriljem lastne
ne-moči sega tudi v pravice socialno
ogroženih. Pri tem gre glede ambicij nove socialne zakonodaje za posebno obliko
lažnosti: ena stran vprašanja kaže na skrb za pravično razdelitev socialne
pomoči, na drugi strani istega vprašanja pa so izražene radikalne odločbe in
določila, ki (potencialne) prejemnike z izčrpnim preverjanjem stigmatizirajo in
kriminalizirajo, s ciljem, da le-ti pomoči ne dobijo. Tako se nam tukaj utrne odgovor
na povsem drugačni ravni, na tisti, ki vedno pluje proti svojemu prvemu
odkritju: v tem primeru k zgoraj omenjenemu nelagodju. Kajti, iz novih reform
socialne zakonodaje je zavelo po nadzoru,
kot učinkoviti vsebinski substanci, nadzoru kot (iz totalitarnih praks preverjeni)
bleščeči rešitvi, intenci tistih, ki so
zakon oblikovali in realizirali. Sicer drži, da zakonski okvirji nikoli ne
zadoščajo za zadovoljitev zahtev družbe, a socialni zakon bi vendarle moral presegati
zahrbtna naključja, in moral bi odsevati tisto refleksijo, ki bi zrcalila
človečnost, le-ta bi morala zaljšati ljudi, ki so ta zakon ustvarjali. Toda tisti, ki na socialnih zarezah šilijo krizo
vrednot, zadrege takorekoč ne poznajo.
Ne rabimo oklevati ob
razmišljanju o socialni ogroženosti, saj je pojem samoopredeljujoč in nadvse
aktualen, s sprejetjem novega socialnega zakona še bolj, saj je ta prinesel in
konsolidiral tudi vrsto moralno spornih določil in tako samodejno pomaknil na
rob nove družbene skupine, čeprav v Sloveniji pod pragom revščine živi že zdaj
približno 13% prebivalstva. Z obzirom na
strateške cilje zaposlovalne politike, ki določa večjo fleksibilnost odpuščanja, bo ta izgon na družbeni rob le še
številčnejši in bremena marginalizacije bodo padla na pleča ljudi tudi iz drugih
razrednih skupin, na primer na nove brezposelne.
Tendence mogočnosti
Z opredeljevanjem novih ranljivih
skupin socialna zakonodaja izumlja prostor za človekovo duševno trpljenje in omogoča
stanja, ki povzročajo posebne socialne pritiske ali socialne omejitve, ki so okarakterizirane
kot psihosocialne motnje. Logično sosledje je iskati oporo v javnem zdravstvu.
In bi bilo, če bi bilo preprečevanje in odpravljanje psihosocialnih motenj
vključeno v osnovno zdravstveno zavarovanje. Pa je daleč od tega. Kajti topika zakonodaje
o socialnem varstvu, v katero je vpeta uvedba novega javnega menedžmenta, zavarovanje
izključuje, saj takšna privatizacija storitev deluje predvsem v interesu trga.
Bolonjska shema izobraževanja temelji
na zamislih tržnega gospodarstva, njen cilj je, da po prečnih ulicah usposablja
strokovnjake za potrebe trga, pri čemer humanitarni poklici niso izjema. Tako na
novo zamišljene izobraževalne usmeritve na področju družboslovja, ki je dovolj obsežno
in prožno, da se je spremembam z lahkoto
prilagodilo (čeprav izjeme ne predstavljajo niti druge smeri oz. visokošolske
ustanove, med njimi tudi nekatere, ki služijo v javno dobro), usposabljajo
kadre za področje socialnih okolij, ki so čedalje bolj podvržene pritiskom
trga, kar pomeni, da bodo morali, denimo, zaposleni na področju psihosocialne
pomoči svoje usluge tržiti, to pa predstavlja svojevrsten paradoks. Zaradi
narave svojega delovanja, ki posega v osebni prostor posameznika, že zdaj ne preveč
čislane panoge kot so psihoanaliza, psihoterapija ipd. bodo s trženjem storitev
k nepriljubljenosti prištele še kakšno točko več.
To praktično pomeni, da bo na
psihosocialnem področju še dolgo zevala praznina, nevarnost, ki jo je treba
takoj razglasiti za zaskrbljujočo, saj duševna stiska, če se je ne lotimo
pravočasno in celovito povzroča počasno
in mučno odtujitev, ki ima lahko usodne posledice za posameznika, pogosto tudi širše.
A država je nenadarjen opazovalec, bolje rečeno, je tista, ki noče gledati, saj
v celoti vzeto, pri ravnanju državnega aparata gre vedno le za delovanje praktičnega
uma, ki je edini zakonodajen. Brez prisotnosti
sentimenta. Toda ta v ljudeh je. Vselej
blizu, morda prekrit ali zakrit, a ne daleč.
Še bolj kot jasen portret se čustvena plat človekove narave kaže, ko se
bivanje s tokovi družbenih dogajanj spreminja na slabše, takrat posameznika, ki
je ekonomsko in socialno nezaščiten ogroža še samo življenje, v smislu telesnih
in mentalnih sprememb, kjer je treba izpostaviti vidik duševnega trpljenja (strah,
depresija, anksioznost, žalost …), pri čemer se spol kaže kot prediktivni
dejavnik, kjer ženska glede na svojo tradicionalno vlogo prej podleže stresu
kot moški. Če pa je človek sočasno poražen še na drugih vitalnih področjih, se
pogosto zgodi, da zapade v vsesplošno psihosocialno krizo, iz katere sam, brez
strokovne pomoči ne more in ne zna najti izhoda. Od socialne politike se
pričakuje, da ima za zdravje kot družbeno definiran pojem posluh in ljudem omogoči,
če ne popolno psihosocialno oskrbo, vsaj v določenih segmentih, sledeč primeru
dobrih praks v drugih državah EU (npr. Švedska, kjer je upravljanje s
psihosocialnimi tveganji 80 odstotna). Nova reforma namesto te možnosti ponuja le kup novih ukrepov za preprečevanje
zlorab pri pridobivanju pravic do socialnih transferjev, kjer so vlagatelji v centrih
za socialno delo (CSD-jih) premerjeni s strogim očesom pravice, preverjeni in
obravnavani na globalni ravni ter videni in opazovani v vsevidni magični krogli.
A za vsevidnost na CSD-jih ne potrebuje
čarodeja, saj jim zakonodaja omogoča obsežno mrežno bazo (ki zaradi megalomanosti trenutno sicer ne deluje kot bi morala, a
bo!), kjer o prejemniku socialnih pravic izvedo vse. Skoraj dobesedno. Toda, ker
je sistem sumničav tudi do sebe, je v nove socialne reforme dodatno vpletel še
načelo proste presoje, po kateri uslužbenec
v CSD-ju subjektivno razsoja o posameznikovi upravičenosti do socialne podpore.
Tudi po videzu prosilca sodeč. Če to ne bo zadostovalo, so na voljo še kontrolni
obiski na njegovem domu.
Kot končna paradigma, ki razume,
kako težko se bo otresti travmatičnih verig, se nam razgrne nevidni svet, ki
prekriva zemeljskega - agalma vsevidnega.
Le da smo za vrednost objekta, v našem primeru socialnega zakona, ne le
simbolno ampak tudi dobesedno verjeli, da predstavlja cilj naših želja …
Kolumna v Delu - Mnenjska stran
Ni komentarjev:
Objavite komentar