Zapor kot totalna ustanova ima funkcijo discipliniranja. In nalogo prevzgoje, pa kralji gor ali kralji dol. Toliko v uvodu.
Nekoč sem bila med iskanjem podatkov za diplomsko nalogo - o osebah v
postpenalni obravnavi deležna zanimivih podatkov, ki se mi še danes
zdijo protislovni in v resničnem življenju neuporabni. Gre za izdelan
individualni tretma za vsakega obsojenca z namenom preprečevanja
brezposelnosti po prestani zaporni kazni. V program je vključena vrsta
javnih institucij: centri za socialno delo, zavod za zaposlovanje,
upravni organi za stanovanjske zadeve in javni zavodi s področja
zdravstva in izobraževanja. Za optimalno družbeno reintegracijo je po
Zakonu o izvrševanju kazenskih sankcij (Ur.l. RS 22/2000) potrebno
obsojenca pripraviti vsaj tri mesece pred iztekom kazni. S pomočjo
omenjene obravnave naj bi le-ta »spoznal svoje možnosti in sposobnosti,
si pridobil znanja in spretnosti ter sprejel odgovornost za svoje
ravnanje«. Zavod za zaposlovanje mora potem na podlagi ocene delovne
sposobnosti podati mnenje o poklicnem usposabljanju telesno, duševno ali
socialno prizadetih oseb (ZIKS, Ur.l. čl. 22/2000)). Toda vse našteto
se lahko izvede le v primeru, če obsojenec pomoči ne odkloni, kar
pravijo, da ni redko. In zaradi slednjega sem zastrigla z ušesi. Kajti
zakonska določila, ki so obsojencem že na začetku prestajanja kazni pa
tudi med bivanjem v zaporu, podana v vednost in so jim dobro znana,
močno omejujejo možnosti sodelovanja z Zavodom RS za zaposlovanje, saj
obsojenci ne morejo koristiti pravic kot iskalci zaposlitve (sredstva za
pre-kvalifikacijo in izobraževanje pa sploh ne), na uradih za delo pa
tudi ne morejo biti prijavljeni kot iskalci zaposlitve. Ko pridejo iz
zapora pa zaradi tega, ker imajo prednost tisti, ki so dlje časa
prijavljeni kot iskalci zaposlitve, nimajo prednosti pri obravnavi. In
še, zaradi nasičenosti na trgu dela, vse težje redne zaposljivosti ter
nižje izobrazbe, so postpenalne osebe vse težje zaposljive. Časa za
temeljito pripravo na resocializacijo pa imajo tri mesece (govora je
namreč o obsojencih na prestajanju daljše zaporne kazni), ki je
prekratek. Praktično vratolomen. Zato se ne zdi ravno čudno, da
obsojenci programa ne jemljejo tako resno, kot se to od njih pričakuje.
Da se morajo soočiti s svojo vestjo, če naj bi živeli svobodno in ne
ogrožali družbe, vedo tudi sami. Seveda, pri tem so izvzete duševno
prizadete osebe, le-te zdravstveno-strokovne službe obravnavajo posebej.
Govorimo o tistih »navadnih« obsojencih, ki so glede reintegracije po
odpustu več ali manj prepuščeni sami sebi. Seveda, na razpolago imajo še
slovito APZ – aktivno politiko zaposlovanja, ki ponuja strateški razvoj
trga dela, ki je sprejet na ravni države in EU, za časovno obdobje
2007-2013 in domnevno prinaša paleto pozitivnih učinkov. Pa jih? Po
dobrih treh letih ne vemo še točno. Javna dela se sicer nekako dogajajo,
kaj pa postpenalci in samozaposlovanje? Ni znano. Čeprav ne gre ravno
za samozaposlovanje so primer dobre prakse nedvomno Kralji ulice s
Posredovalnico rabljenih predmetov. Spodbudno. In nadvse šarmantno.
Je pa še 100ti člen ZIKSa (Ur.l. 22/2000), ki me sili v približno takole
pozo – kot če bi mi, lačni, dopovedovali, da nimam denarja. Ta člen
»dovoljuje«, da pomoč obsojencem organizirajo nevladne organizacije,
društva za samopomoč in druge oblike civilne družbe, ki lahko zaprosijo
za nepovratna sredstva. Vendar do danes ni zabeležen niti en primer
organizacije, ki bi (strateško) zaposlovala osebe v postpenalni
obravnavi. Zakaj ne? Vemo, zakaj. Ker za tak projekt ni bilo in ni
mogoče dobiti sredstev, so ljudje opustili ambicije o tovrstnih
razpisih. Preprosto, oblast ni pripravljena sodelovati. Računa pa na
civilno družbo. Za začetek torej civilna družba – mimo razpisov lahko
uporabi sredstva iz proračuna (ki ji po APZ-ju pripadajo) za strateški
razvoj trga dela in ustanovi Postpenalno agencijo. Poleg tolikšnega
števila agencij, ki jih imamo, se še ena ne bo niti poznala. Resno, že
ime spominja na sumničav (in sumljiv) profil agenta - na Nietovega
Ruskega vohuna.
Torej, jedro problema zaposlovanja obsojencev je še nedotaknjeno. Nihče
jih noče, ker veljajo za najbolj trdoživ stereotip - poosebljajo
podzemlje in kriminal. A osebe v postpenalni obravnavi so mnogo več kot
le prestopniki. To lahko trdim tudi zaradi sodelovanja pri kreativnem
delu v slovenskih ZPKZ. Tukaj pa je še zgodba: ko je nekoč v nekem
nemškem zaporu obsojenec zaupal spis z lastnimi impresijami svojemu
psihiatru in ga je ta potem, skupaj s tekstom M. Heideggerja, dal
študentom v primerjavo, so ti avtorja tekstov zamenjali. To dejstvo ne
nasprotuje Heideggerjevi filozofski veličini, poudari pa širino duha
obsojenca.
Stigma čez noč ne bo izginila, bo pa postala manjša, če bomo obsojence
vrednotili kot sebi enake. Kajti nihče ni višje in nihče ni nižje. Vsi
smo natanko tu.
V: Kralji ulice, junij, 2011
Ni komentarjev:
Objavite komentar