Anksiozne sanje
ali pavor nocturnus
Tako delujejo možgani poštenih ljudi; namesto da nabrusijo meče, ker jim
uničujejo planet, namesto na juriš – zbolijo. Mogoče je, da tudi od šoka.
Objavljeno
11. april 2023 00.22
Ljubljana, 30. marec 2023 [motivi,ljudje,mladi,osamljenost,avtobusi]
Dr. Zuzanna G Kraskova, mag psih.soc.pom.
Včasih nas navdihne nekaj čisto majhnega, neredko tako zelo, da doseže
nekakšen gledališki učinek v možganskem središču za udobje. Iz izkušenj vemo,
da je lahko ta drobec spoznanja odločilen za dinamiko temeljnih zamisli, pri
tem pa vemo, kako učinkovita je prepoznavnost teh prebliskov in kako velik
pomen ima ta efekt na naše razpoloženje, dojemanje, počutje – skratka, ko se
znajdemo v območju kognicije, ki lahko v hipu spremeni smer naših hotenj. Ta
vrtinec težko razložimo z Glaserjevo teorijo izbire, da naj bi človek sam
določal svoje vedenje, kar je v grobem sicer res, a v izrednih trenutkih, ko
gre za boj ali beg, lahko le okvirno določi odločitev.
Izvor laže najdemo v biološki percepcijski kontrolni teoriji, ki znanstveno
razlaga vedenje živih bitij. Če je torej tukaj težnja nekoliko razgrniti zastor
v uvid pomembnosti vloge védenja, ki nam dovoljuje dojeti, da nikoli ni (že)
vse doseženo, izpolnjeno, ne moremo mimo Joharijevega okna, natančno, mimo dveh
psiholoških polj: slepe pege, ki pravi, kaj vedo o nas drugi, sami pa tega ne
(pre)poznamo, ter drugega, neznanega in nezavednega polja – ki vsebuje tisto,
česar o nas ne ve nihče, niti mi sami ne – to znanje pa se izrazi v novih
okoliščinah, ko se bomo prvič odzvali na neki nov dogodek. Torej vsega
empiričnega znanja ne moremo nikoli povsem imeti niti povsem izgubiti, sicer ne
v celoti, a ga vedno lahko nadomestimo z novim: znanjem, spoznanjem in
posledično vedenjem. Vseskozi pa je pomembno ne izpustiti izpred oči luči uma,
kajti če je naša pozornost usmerjena v ta sijaj realnega in logičnega, se rado
zgodi dojetje, da so bile abstrakcije in duševne muke pravzaprav brezzobi
tiger, ki je bil zgolj manjša ovira na poti našega mentalnega zdravja in
razvoja, mi pa se lahko še naprej držimo rdeče niti misli, da smo ali bomo to,
kar smo izbrali, da bomo.
Možganska dejavnost, ki jo označujemo kot psihično, omogoča človeku stik s
svetom in s samim seboj; takrat govorimo o duševno zdravi osebi. Ko je ta stik
moten, so ustvarjene psihopatološke okoliščine. Če omenimo nevrotske in stresne
motnje, pa pomislimo na anksioznost.
Družbena anksioznost
Če se navežem na tesnobo kot na afekt, čustveno vznemirjenost posameznika,
pomeni, da je z vidika tesnobe ta posameznik podvržen želji nekoga drugega,
potemtakem tesnoba, če naj bi obstala, nujno potrebuje objekt, nekaj zunanjega.
In ne glede na dejstvo, kakršno je na primer prestiž tržnega kapitalizma, je
prevladujoče počutje, učinek na celotno družbo, tesnoben in učinkuje
neposredno, saj je posameznik podvržen želji v neposredni, grozeči obliki.
Tesnoba je torej znak ali priča nekega eksistencialnega prepada. Morda tudi
propada. Vrzeli vsekakor.
Globalna družba anksioznost praktično proizvaja, postala je njen trend. Če nisi
anksiozen, vsaj malo tesnoben, nisi v skladu z družbenimi razmerami in merili
nove liberalistične ureditve. Če se ozremo nazaj, naj bi ta politični in
gospodarski nauk konec 70. let 20. stoletja nastal zaradi spleta ekonomskih
politik tržne liberalizacije, v resnici pa je rezultat zgodovinskih
travmatičnih dogodkov: spremembe monetarne politike v ZDA, začetka preobrazbe
komunistične Kitajske v kapitalistično, konservativne politike M. Thatcher itn.
Takrat je bila ustvarjena klima tesnobe, zdaj pa vidimo njene razsežnosti. Tako
je na neki način pojasnjena tudi etiologija motnje; sodeč po novejših
raziskavah, v svetovnem merilu za anksioznostjo trpi približno 20 odstotkov
človeštva. V resnici je delež veliko večji. Čeprav ima neoliberalistična
doktrina nekaj zvenečih etiket, je zaradi njihove ignorance in zlorabe to dobro
v slabem pomenu, saj določila izzvenijo v prazno pod težo svoboščin, ki
zmrcvarjene z različnimi prožnostmi globalnega trga ustvarjajo možnosti za
čedalje večje razslojevanje družbe, na stari celini pa še za Evropo več
hitrosti. Torej možnosti za valilnico anksioznosti in podobnih somatoformnih
motenj.
Značilna za anksiozno motnjo sta strah in zaskrbljenost. Vendar nam
visokotehnološko razvita, tržno naravnana družba sistemsko zapoveduje patološke
oblike življenja, da se začenjamo bati tudi tisti, ki sicer nismo anksiozni.
Seciranje se začne takoj, ko se posvetimo dnevnopolitičnemu dogajanju. Beremo,
gledamo, poslušamo, ne moremo se načuditi, kam svet obrača jadra. Mrščimo čelo
nad paradoksom: čim bolj smo razviti, tem globlje bredemo. Trenutno še v
populizem. Ali smo, civilna družba, kaj spregledali? smo zaskrbljeni in smo v
fazi stresa. In to zanesljivi, odgovorni državljani, kar pa je po svoje tudi
diskrepanca – saj sta omenjeni lastnosti visoki C anksioznosti. Potrebujemo
pravi trenutek, tuhtamo, čeprav vemo, da družbene težave s časom kot enoto
nimajo nikakršne zveze, torej čakanje na milost zgodovine ne bo učinkovalo. Ves
čas pa so tudi prisotni zavedanje, kolektivna zavest, spremljanje in
sprejemanje človeštva v svoji trenutni – anksiozni obliki.
Evoluciranje nazaj
Glede na to, da je zdajšnja podoba družbe v slabi formi, sploh ni čudno, da
v svetovni politiki (spet) prevladujejo radikalne politične opcije, kjer ni več
mogoče zarisati meje med levimi in desnimi, morda le to, da levi populisti
pričakujejo asimilacijo priseljencev in omejujejo verske prakse (s tem so
implicitno proti priseljevanju), desni pa sekularizem podpirajo, priseljevanju
pa neposredno nasprotujejo, slonijo pa na nacionalni identiteti. Oboji s
farizejskimi (beri tesnobnimi), populistično trdimi nasmehi politizirajo o
naslednjih radikalnih potezah, na primer o nadaljevanju onesnaževanja ozračja,
postavljanju mejnih barikad, graditvi multinacionalk na kmetijskih zemljiščih;
v slogu enoumnega pametovanja – torej izmerimo in to delimo s pi (π) … ali
nekaj takega, pretehtavajo čez palec, mhm, to bi šlo, sklenejo, profit bo, tako
da v to gremo. Koliko rok bi moral imeti človek za vse te lovke, smo še bolj, ne
brez razloga, zaskrbljeni – to je torej tista zdrava anksioznost, se smehljamo.
Preostalo ostane nespremenjeno. Vendar ne povsem. Nekaj se spremeni, na slabše;
še več revščine, več ljudi na robu preživetja, še več skoraj čez rob,
posledično pa nastanek duševnih bolezni. Tako delujejo možgani poštenih ljudi;
namesto da nabrusijo meče, ker jim uničujejo planet, jih oropajo dostojanstva,
po krivici odpustijo – zbolijo. Mogoče je, da tudi od šoka, ker je vse to
mogoče. Ker evoluciramo nazaj.
Strah pred praznino ali horror vacui
Ena najbolj motečih značilnosti anksioznosti je notranja praznina, luknja
brez dna, ki je ni mogoče izpolniti. Upremo pa se ji lahko – z realnimi,
kratkoročnimi cilji. Torej tesnoba ni motnja sama po sebi, pogosto niti ne
nastane zaradi kakšne okvare, ampak zaradi resničnih težav in skrbi. Če jo
primerjamo z različnim pragom bolečine ljudi; nekdo na primer občuti bolečino
tudi takrat, ko tkivo ni poškodovano, tako so nekateri ljudje anksiozni tudi,
kadar niso v nikakršni nevarnosti. Vendar je anksioznost uporabna le, ko jo
sproži pravi vzrok, ko doseže pravšnjo stopnjo in traja ravno prav dolgo (na
primer, bojimo se le takrat, ko se pripravljamo na izpit in ko ga opravljamo,
po izpitu se umirimo). Ko vzroka za anksioznost ne moremo najti, gre za
primarne nenormalnosti v možganih. V kemični patogenezi prepoznamo tri živčne
prenašalce: noradrenalin je pospeševalni in je najtesneje povezan z osrednjim
in perifernim odgovorom na stresni dogodek, njegovo sproščanje povzroča strah,
tudi panično motnjo in tesnobo ob hudi depresiji, sproščanje serotonina prav
tako povzroča tesnobo, vidno tudi pri živalih, ter prenašalec GABA, ki je
inhibitorni in anksioznost zmanjšuje. Kortizol, hormon stresa, pa z izločanjem
pripravi telo, da se primerno odziva v stresni situaciji.
Če tesnobno stanje traja od dve do tri ure na dan, prepoznamo pa ga po
parestezijah, palpitacijah, razbijanju srca, potenju itn., možnost hitrega
okrevanja obstaja, če pa tesnoba, obsesivne misli in kompulzivna dejanja (OKM)
ali druge sekundarne motnje trajajo dlje, je običajno treba psihoterapijo
podpreti z medikamentozno terapijo. Pomembno pa je, da med zdravljenjem
terapevt pridobi klientovo zaupanje. Tako mi je neki pacient nekoč zaupal, da
ne govori rad z ljudmi iz neposredne bližine, ker od blizu ljudje niso dobri.
Ko pa sem mu želela razložiti smisel dobrega, mi je odvrnil: »Dajte, no, tudi
vi niste tako dobri, kot mislite, da ste!« No, to je zaupanje, čeprav je
spotoma razneslo mit o dobroti.
Biološko smo opremljeni z vsemi »potrebščinami« za sanjanje; s sanjskim in
vidnim centrom, ki sta odgovorna za prepoznavanje okolice, vizualni spomin in
čustva. Mora se torej lahko začne. Kar v širšem pomenu zajema celotno družbo.
Nenehno pretresanje družbenih razmer nam ne ponudi zadostnih odgovorov, zato
nas je prignalo tako daleč, da celo v stanju duševnega miru ugovarjamo dokazom,
da je puščica dosegla cilj. Iz bojazni, da smo/bomo tarča mi sami. Takrat se
zatečemo v izmik – v panični beg pred tesnobo …
Napisala
Dr. Zuzanna Govednik Kraskova
Ni komentarjev:
Objavite komentar